tisdag, november 14, 2017

"Alla vi män bär skuld för övergreppen"!

"Är det något som historien har visat oss så är det att alla människor, under fel omständigheter, är kapabla till vilka jävligheter som helst. Jag tror att vi bedrar oss själva om vi tror att just vi, just jag, skulle vara bättre eller mindre benägen till svinaktigt beteende än någon annan.
Jag har personlig skuld till såväl de svinerier som utspelats på våra svenska teatrar som till Auschwitz, Hiroshima och IS.
Vi bär alla inom oss en fundamental brustenhet, en potential till det allra värsta. Vi föds skyldiga. Därför kan jag aldrig med rent samvete säga: det var inte mitt fel. Jag har personlig skuld till såväl de svinerier som utspelats på våra svenska teatrar som till Auschwitz, Hiroshima och IS. Det är rent juridiskt så klart en orimlig hållning. Men existentiellt den enda möjliga."

Så här skriver  krönikören John Sjögren i Svd!
Vansinnet sprider sig i alla spalter , även svd vilken brukar stå för förnuft. Tyvärr är det slut på detta nu.
Jag såg helt nyligen en utställning i katolska kyrkan  om modiga polska familjer vilka gömde judar under kriget trots att de visste att de skulle straffas med döden om de upptäcktes.(Vilket också skedde)
Jag tänker också på Vaclav Havel i Tjeckoslovakien vilken i många år gisslade den kommunistiska regimen med sådan framgång så de fängslade honom för hans ord. När regimen föll med dunder och brak så valdes den gamle fängelsekunden Havel till president.
Jag tänker också på de unga kvinnor och män med YPG:s uniform på sig och deras uppoffrande strid mot islamisterna nere i Irak och Syrien!
Jag tänker också på huvuddelen av oss män , hyggliga normala män med kärlek till sina familjer och våra liv med dessa familjer. Våra familjer sammanträffar utan att det minsta onda framträder .Kärleken till våra barn och barnbarn!
Att påstå kollektiv skuld är bara tomma ord, det har alltid funnits och finns än människor som står upp för sanning och godhet.
John Sjögren och alla dessa intellektuella och deras felaktiga åsikter  bidrar till att förgifta allting idag.De kletar på sin smörja på alla vilka inte tycker som dem. Vi andra känner inte igen oss i alla tirader han uppvisar i Svd idag.
En del "vänsterintellektuella" verkar att stå för både övergrepp i mängd tillsammans  med män från kulturer där man föraktar kvinnor.
Ge tusan i att sätta alla män i samma båt, alla blir faktiskt inte sjösjuka i denna storm.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate