onsdag, oktober 11, 2017

Är du utbränd lille vän!

Lotta Lundberg fick igång en ordentlig storm när hon skrev om kvinnor (unga) och utbrändhet. Tyvärr måste man vara betalkund för att läsa dessa artiklar på svd men hennes svar till de som kritiserat henne ligger fritt för läsning.https://www.svd.se/utbranda-kvinnor--gor-som-jag--valj-era-krig
Först och främst så vill jag säga att denna sjukdom även drabbar män. Inte bara unga heller!
Orsakerna kan vara så olika. I mitt fall många års arbeten som ställde stora krav på mig som människa .Vård och omsorg på olika nivåer. Ömsom dödsfall ömsom hotbild.Slutligen det som fällde mig var arbete ständig natt med ytterst svårt klientel. Utslagna ofta kriminella män.
När det gäller alla dessa unga kvinnor ,nästan bara barn ibland så är det så mycket annat som spelar in.
När jag åker kollektivt så ser jag och hör på dessa unga. Tänker ofta att de försöker se ut som de stora stjärnorna i USA i allt från sina mycket långa målade naglar till makeup.Alla ser ut som om de är syskon, så lika i allt.
Det är nog svårt att avvika i stil idag.
Tänker på hur unga kvinnor vågade gå sin egen väg under 60-talet särskilt inom den tidens vänster. Få av dessa målade sig eller följde med i den tidens klädvåg.Kort sagt de gick sin egen väg och vad jag kunde uppleva då var att de mådde bra,
Detta är ju många år sedan   och vi ser ett annat samhälle idag där så många sätter sig själv främst.Föräldrar curlar sina barn som om de är underverk och bättre än alla andra.
Fostran av barnen idag är många gånger frånvarande och problem i skolorna med barn som inte hyser minsta respekt för andra är ju vardagsproblem idag.
Stressen i många skolor drabbar särskilt "duktiga" flickor medan pojkar blir stökiga.
När barn drabbas av splittrade familjer, en fritid med för många val så börjar resan till stresslandet. Alltid uppkopplad, alltid något på gång på nätet. Rusa till nästa aktivitet.Eller resan till Thailand!
Barn hinner knappt att vara barn.De blir unga vuxna för fort.
Sover för lite ,särskilt flickor som stiger upp tidigare än pojkar för att göra sig fina.
Lotta Lundberg pläderar för att dessa flickor borde gå till motstånd inför alla dessa krav. Jo,det låter sig sägas av en kvinna som tillhörde den generation där det fanns många som satte sig till motvärn mot alla de krav som även då ställdes på kvinnor.Idag är det inte så, inte ens bland de som kallar sig feminister .Kolla bara hur dessa kvinnor fallit offer för modet att både tatuera sig och makeupa sig hårt.Alla kvinnor idag oavsett ålder målar f-b mig sina naglar vilket återspeglar sig långt ner bland småflickorna.
Alla ska vara modedockor i den här världen, konkurrera mot varandra stenhårt.
OCH det är inte killarna man gör sig åtråvärd inför utan det är det egna könet som ska sättas på plats.Mycket osunt och skapar ett inre tryck!
Jag har under 20 år befunnit mig i yrken där det nästan bara fanns kvinnor, unga och äldre.
Hört och sett så mycket elakt skit som jag aldrig upplevt på de manligt dominerade arbetsplatser jag också tillbringat mer än 20 år på.
Kan tänka mig att det inte alltid är så trevligt i dagens skolor mellan flickorna.Mobbing finns ju tyvärr kvar som en cancer och de som utsätts för detta också ihop med allt annat jag talar om , ja de rusar in i väggen som unga.
Felet med oss äldre är att vi ställer krav som kanske kan te sig riktiga men som ändå faller platt ner på marken därför att vi lever i en annan tid där så mycket mer spelar in i tillvaron för de unga.
Jag menar att den föräldrageneration som har funnits efter 80-talet har många gånger tappat greppet och satsat helt fel med sina curlingkonster. De driver sina barn in i väggen. De har inte förstått att ordet NEJ existerar!
Barn ska inte styra och bestämma över sina föräldrar,då går det fel !
Var god och läs alla forskningsrapporter över barns psykiska och kroppsliga hälsa idag, där har ni svaret . Så går det i samhället där normerna tappas bort därför att man vill framstå som "god" inför alla istället för att ta sitt ansvar.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate