torsdag, december 08, 2016

Lovsång över globaliseringen!

http://www.svd.se/globaliseringen-en-enorm-kraft-for-manskligheten/om/debatt 


Ja, nu har du läst en stark förespråkare för det som både vänster och högerpopulister har som sin främsta fiende i många länder.
Men det finns en baksida som också berörs på några ställen i denna debattartikel. Förlorarna i västvärlden.
Jag ska ge ett konkret exempel från min egen värld.
Arbetade i 20 år på ett av norra Europas modernaste järn och stålverk, Gränges Nyby utanför Eskilstuna. Bra betalt!
Sedan kom krisen  på 70-talet vilket innebar nedläggning av större delen av denna industri.
Själv hamnade jag nere i Skåne    och anställning inom Malmö stad.
I stort sätt en halvering av min inkomst mot tidigare vilket också har följt mig ända in i pensionen. Åren inom industrin har inte satt några större avtryck på min pension utan åren i Malmö dominerar och styr summan vilken är precis på Eu:s gräns för fattigdom!

Så ser det ut i ett konkret fall där Kina var de som tog över stålet och dumpar priserna med hjälp av den kinesiska staten.
Det är detta man kallar "frihandel"! Så långt från den tänkta tanken man kan komma. Ruffel och båg och en värld som böjt sig för Kinas maktanspråk.
Förstår man inte   detta och det verkar inte Johan Norberg heller ha gjort, då förstår man inte heller varför tex arbetarna i Frankrike idag stödjer  Le Pen!
De mest fattiga har fått upp hakan över svältgränsen, visst, men vi från arbetarklassen i många länder har fått se vårt sk välstånd krympa så att även vi ligger strax över gränsen till fattigdom.
Det är alltid lätt för dem med välbetalda yrken att sitta bakom sitt skrivbord och veta vad som är bäst för oss andra!
Då blir det också en sådan reaktion som vi nyligen såg i USA!
Nästa gång kanske det är i Frankrike eller Sverige!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate