lördag, december 03, 2016

Att bara prata strunt!

På alla mina arbetsplatser har jag mött människor av och med olika dimensioner på både sina egna liv och det som händer runt omkring dem.
På en arbetsplats  med övervägande män så fanns det en grupp som bara var intresserade av porr och bytte tidningar med varandra för jämnan, En trist grupp som det faktiskt aldrig gick att tala allvar med.
Sedan var det de som sa att de var kommunister, d.v.s. på den tiden typiska Moskvakommunister, de gick det att tala med om allting. Dessa män var annorlunda mot de flesta, de var ofta intresserade av kultur och hade läst mycket skönlitterära verk.
Ofta när jag var ung så sökte jag mig till den gruppen av människor men felet med dem var att de på fritiden ofta söp oerhört mycket. De var missnöjda med sina liv som "trälar" som de sa under kapitalismen.
Inom sjukvården där det mest var kvinnor som arbetade så mötte jag naturligtvis ingen som sa sig vara intresserad av porr däremot av handarbete.
Många av dessa unga kvinnor var totalt ointresserade av politik och det som hände i omvärlden. Då blev sommaren bättre för mig med olika studenter som var av en annan kaliber och var vetgiriga. Ofta intresserade av omvärlden och alla dessa händelser.
Idag på tex Facebook upplever jag samma gamla uppdelning. Vad som än händer om det så vore att tredje världskriget bryter ut så säger de ingenting. Inte en enda kommentar över någonting av allvarliga händelser.
Jag har berättat tidigare om mina föräldrar och andra världskriget  , det sas ingenting enligt min far och mor på orten de bodde i. Aldrig en kommentar om Tyskland och Hitler!
Jag minns hur det var under Vietnamkriget när vi var en liten grupp på jobbet som talade och agerade mot detta krig. Då tittade de andra på oss men sa aldrig någonting. Det var dödstystnad i många år och i viss mån också fientlighet mot oss.
Inte för än 1969 och när Olof Palme tog bladet från munnen kunde dessa människor börja att ha åsikter!
När så samtliga partiledare var överens med oss om att USA :s bombningar var förkastliga och kravet var att de skulle avsluta detta krig då började nästan alla att klappa oss på ryggen och vara vänliga.
Är det så idag också att det behövs att "ledarna" i vårt samhälle skulle behöva stå upp för mer åsikter om tex om gängkriminalitet , upplopp, skjutningar osv för att de "vanliga" medborgarna skulle våga yppa sina åsikter?
Under tiden får vi fortsätta att läsa strunt både i våra tidningar, lyssna och se på alla dessa struntprogram man hittar på i tv !
Så som det alltid har varit tills det kommer en häftig svängning i opinionen!

Nu sitter vi alla och bara är åskådare på bänken allt medan vårt samhälle monteras ner.
Slutligen, inatt mördades två unga män i Rinkeby av andra killar med automatvapen allt medan mobben gav sig på vår polis med stenar och annat.

Att Sverige har en mycket dålig lag mot innehav av vapen är i linje med så många andra lagar vad gäller kriminalitet!
De tas in , erkänner och släpps! De skulle redan från början låsas in och sedan i snabbdomstol dömas till mångåriga straff.
De "snälla och goda" har fått råda allt för länge i vårt land och se vart det barkar!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate