måndag, augusti 22, 2016

Det gäller att försörja sig!

Jag hade fast arbete i ca 20 år mellan 1957-78. Välbetalt arbete med fast månadslön de sista fem åren i stålverket  Gränges Nyby.
Av olika anledningar där en skilsmässa ställde allt på kanten så "tvingades" jag av omständigheterna att flytta till Visby. Utan arbete!
På tio månader i Visby hade jag fyra olika arbeten, socialarbetare,hyllbyggare, systembolaget, båt byggare !
Allt med dålig betalning om jag jämför med stålverket. Ungefär hälften i lön men jag skulle betala lika mycket som tidigare för mina två barn i Torshälla. En ekvation som inte gick ihop sig.
Då måste vi ta nya beslut, ett nytt barn plus hustruns tidigare barn fanns nu. Hustrun arbetade bara tio nätter på sjukhuset vilket inte heller gav några större summor. Hyran i Visby plus prisläget var i nivå med Stockholm.
Vi gav oss av till Malmö där vi redan första året genom lägre skatt, billigare bostad samt låga priser på maten "vann" hela 25.000 kronor genom flytten.
Jag arbetade en tid på systembolaget i Malmö men sommaren 1980 började jag inom sjukvården med anställning av Malmö stad.
Den vägen var det, jag blev tvungen att ta de jobb som fanns. Sökte ju arbete inom det jag var utbildad för men stoppades flera gånger genom säpo eftersom jag hade och var politiskt aktiv på vänsterkanten. (Kfml-skp-SOL)
Men det viktiga i mitt liv var ändå att ha ett arbete att gå till varje dag . Då fick det bli vad som fanns att få och då dög långvården som arbete i många år. Låg lön och allmänt taskiga förhållande men ändå att arbete.
Eftersom jag skrev i vänsterpressen och vi sände närradio så fick jag användning av allt det som hände på jobbet. Jag sände bla. en uppmärksammad intervju med en patient där sjukvården försökte stoppa det fria ordet för patienterna.
Nu misslyckades de och jag fick ett erkännande av högsta ledningen på sjukhuset.
"Du har rätt Bosse" sa de och tyckte att inslaget liksom det jag skrev var bra. En av cheferna satte upp min artikel på anslagstavlan  med orden "läs det här"!

Mitt råd till de som kanske inte kan fortsätta att försörja sig på sitt "vanliga" kneg, sök dig till något helt annat. Där kanske du kan få en annan utkikspost i ditt liv och ha nytta av det. Kanske skriva om detta!
Göran Palm tog anställning på  LM Eriksson och skrev sin berömda bok om "Ett år på LM"!

När jag talade med honom så framhöll han att det var berikande för honom att ta denna anställning. Jag tror inte att han ångrade sig!

Skomakare, bliv vid din läst!  Nej, det ska man inte gå på, det är bara bra att både flytta från orten samt byta yrke  flera gånger i sitt liv.
Rädslan ska inte ta över för då snöper man sig själv.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate