torsdag, juni 30, 2016

Dum, dummare och dummast?

Alla slags människor kunde gripas och dödas. Att ha böcker kunde leda till dödsstraff, för då var man intellektuell. Människor slängde till och med sina glasögon för att inte bli misstänkta.http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/roda-khmererna-och-folkmordet-i-kambodja



Jag börjar med en regim som använde sig av bondpojkar som var lätta att få som lydiga knektar. I historien har alltid de "upplysta" använt sig av människor utan skolning vilka de har inympat vissa idéer i för att på så sätt kunna driva igenom sin politik.

I hela mitt liv har jag stött på människor vilka har varit dåligt bevandrade i både historia och nutid. Redan som barn fick jag mobben emot mig därför att jag var påläst. Gick under öknamnet "professorn" i många år.
Jag läste ju tidningarna och böcker för vuxna redan när jag var 11-12 år gammal. Lyssnade på valdebatter i radion som barn.Lyssnade på Karl-Gerhards revyer som barn och för att förstå honom så måste man ju veta en del.
När jag var tonåring så blev mina bästa vänner vissa vuxna kommunister ! Varför just dessa Moskvatroende kommunister? Jo, det var arbetare som till skillnad mot många andra knegare var pålästa och funderande över samhället. De respekterade mig trots mina avvikande åsikter. Enda gången de tystade ner mig var när de skulle höra på svenska nyheter från Radio Moskva!
Dessa erfarenheter tror jag att mitt val senare i livet kom att betyda en hel del. Det var bland vänsterns folk som kunskap och diskussion fanns.
Bland många av mina sk vanliga bekanta inom främst arbetarklassen fanns inte intresset för annat än tex rallysport eller fotboll.
Jag fick arbetskamrater som aldrig hade sett tidningen Dagens nyheter och trodde att det var något nytt som kommit ut. Andra trodde att Afghanistan låg vid USA:s gräns osv.

När jag idag kan följa internet så ser jag knappt en enda av mina vanliga gamla arbetskamrater någonsin. När jag frågat via telefon så säger de bara helt kort att sån skit håller de inte på med!
Då minns jag också hur jag möttes med hån av dem när jag skaffade mig ett bankomatkort. Det var enligt dem bara skit som inte hade någon framtid och samma personer var de som var totalt emot att månadslön infördes. De kämpade länge för att lönen skulle utbetalas kontant en gång i veckan. "Något jävla konto vill inte jag ha" var meningen i denna grupp.
Dumt? Ja, i historiens sken så kan man ju tycka det men det rör sig om rädsla och okunskap för det mesta. Ovilja också!
Men internet har också blottlagt att man kan se genom det skrivna ordet att vissa grupper av min forna arbetarklass , de som lutar sig mot SD framför allt, uttrycker tankar som får mig att tyst säga inom mig själv: "sitter de fast i 50-60-talet fortfarande?
Är de emot allting?
"Det ska vara kokkaffe, bort med det jävla filterkaffet"! Ja, så stod striden faktiskt på en arbetsplats i början av sextiotalet där jag arbetade.
DET är då som jag också tänker på Brexit i England och den äldre arbetarklassen där som har varit praktiskt taget emot allting av nyheter under alla år. Fackföreningarna var ett enda skråväsende och strejkade sönder landet totalt.
Många har sagt om denna arbetarklass att hade de inte varit så fanatiska för sin fotboll så hade de kunnat förändra sitt konservativa land. All tid går åt till fotbollen för allt för många i England.
Jag har sett mängder av Engelsk arbetarklass på semester i olika länder i sydeuropa och där har byar och samhällen totalt omvandlats till England med storbildstv och öl. Där har de suttit i stort sett med en öl i handen dygnet runt. Redan på 80-talet så såg jag vad man kan se överallt numera, vuxna män blåa av tatueringar över hela kroppen.Ofta kortsnaggade. Aggressiva!
Vi höll oss långt borta från dessa pubar kan jag säga,det var inte trevligt.

Överklassen förr i tiden var ofta emot att vanligt folk skulle få gå i bra skolor, allt detta därför att ett folk utan skolbildning var lätta att manipulera. Analfabeter finns det gott om fortfarande och de är verkligen de som inte har en chans i ett modernt samhälle. Och de faller mer än andra offer för vidskepelse i form av otäcka religioner.
I vårt moderna samhälle har många skolor gått överstyr med elever som går ut i livet utan betyg och kunskaper, de blir lätta offer för de kriminella. "Kom med oss, här finns pengar och kamratskap" kan det låta! Hela 55 olika områden finns nu i Sverige där "dumheten" råder, dumhet från samhället!

Ett Sverige där utbildningen gått i stå ofta sämre än på 50-talet ! Vi ska inte säga att folk är dumma när de är outbildade. Men outbildade blir ju dumma på många sätt och i sin dumhet vill de inte heller veta något. Det är ju jobbigt att komma underfund med hur fel man kan ha!
När sedan "de bildade" börjar att försvara dumheten  ja då måste jag ställa frågan som jag hade som rubrik: dum, dummare eller dummast?

PS På bilden från Kambodja så är bla Gunnar Bergström med och han har fullkomligt tagit avstånd från sitt tidigare vurmande för Pol-pot vilket inte Jan Myrdal har gjort. Om de två kvinnorna kan jag inte uttala mig.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate