onsdag, mars 02, 2016

Dan Korns föredrag fick mina tankar att vandra bakåt i tiden!

Dan Korn berättade om sin nya bok på ABF igår (2/3) inför en fullsatt sal.Men som vanligt idag så fick jag en känsla av att gå på en jazzspelning. Medelåldern är alltid mycket hög i dessa sammanhang, var är de unga?
Nåja, det var i alla fall en ytterst fin sammankomst med en verkligt bra författare på podiet. Han var dessutom rolig att lyssna på trots detta allvarsamma ämne.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Korn

Men när jag kom hem så gick mina funderingar över hur man bekämpar den rasism som förs över till olika generationer. I Skåne har man genomfört undersökningar som visar att på de orter nazistiska värderingar var starka på 30-talet , där frodas än idag otäcka tankar hos allt för många .
Jag bodde i en liten stad (Torshälla) där över halva befolkningen var från andra länder och vi tänkte inte närmare på det. Den o den var italienare eller est eller tysk osv.
Skolkamrater, arbetskamrater m.m. Min bästa vän var estländare och för mig innebar det ett livslångt intresse för Estland och dess folk.
När jag  så kommer ner till Malmö1978 och Rosengård så får jag ett otrevligt uppvaknande.
Där frodas rasismen från många håll och kanter, inte minst mellan de olika grupper som bor där. Främst kommer jag ihåg mina kontakter med olika palestinier vilka verkligen hatade judar.
Det var väldigt stötande för mig att uppleva. Dessa invandrare ympade in i sina barn en antisemitism  av värsta slag. Jag har sett i demonstrationer i just Malmö hur man ropar "död åt judarna"!

Dessvärre har vänstern i Malmö inte reagerat alls utan där frodades också en "salongsrasism" vilken är svår att rå på. Synagogan vilken jag senare kom att bo nära utsattes för hot och även våld.Judiska kyrkogården skändades då o då.
Allt sådant hade jag aldrig tidigare varit i kontakt med och jag fann dessa förhållanden mycket otrevliga.
Då kommer jag också att tänka på min egen släkt och hur illasinnade ideér fördes över mellan generationerna. Min farfar Viktor var nazist med Hitler som idol. Denne tysklärare i Arboga var välkänd för sin politiska åskådning. I början på 80-talet träffade jag av en slump på färjan en gammal Arboga-bo som talade om för mig att det fanns en plan under kriget att "eliminera" min farfar om Sverige skulle anfallas av Tyskland.
Farfars ena son sprang omkring i uniform i Örebro när han gick  skolan där, min morbror har kunnat berätta detta för mig eftersom han gick i samma skola denna tid.
Jag bröt all kontakt med min ena faster efter en hätsk diskussion där hon kallade DN för en "jävla judeblaska". Efter 1962 träffades vi aldrig mer.
Min "snälla"  andra faster var ej påverkad under unga år av sin far men mot slutet av sitt liv lät hon precis som sin far och vräkte ur sig förakt för judar.Innerst inne hade hon blivit påverkad av fadern men på gamla dar så vällde det fram.
Det kändes så trist att även hon blev en hatets individ.

Hur bekämpar man detta att barnen blir politiskt påverkade av sina föräldrar? Hela släkter kan låta precis likadana, de upprepar tidigare generationers ord men kanske på ett lite annorlunda sätt.
När jag blev kommunist på 60-talet så ringde min farbror till  min mamma och skällde på henne  om mig. Jag skämde ut hela släkten , påstod denne gamle nazist.
Ja ja, så kan det låta från detta håll efter många år. Vi träffades aldrig någonsin när jag blev vuxen och lika bra var det!

Dan Korn tog upp hur de "salongsfäiga" rasisterna är de obehagligaste och svåraste att komma åt. De är smarta och vet att om de blir vulgära så är det kört för dem i de fina sammanhangen men de smyger in sin rasism ändå där de framträder.
Med andra ord är de farliga på ett sätt som en öppen nazist nästan aldrig kan bli. Därför är det få som tar på sig stövlar och uniform idag.
Nej, det gäller att klä sig modernt och smälta in bland "vanligt" folk.
Nordiska Rikspartiets ledare Assar Oredsson beklagade sig i ett brev till mig på 60-talet, mina vänner är inte med i NRP utan de finns framförallt inom socialdemokraterna där de fegt gömmer sig!

Han var bitter på forna vänner.

Var gömmer sig dagens rasister? Vissa kallar sig antirasister men trots detta så fungerar och tänker de som rasister när de idag stämplar "vita män och kvinnor" i olika sammanhang.
Vi har en del förortsfolk som verkligen uppför sig som fascister ihop med AFA  eller den insomnade revolutionära fronten allt under slagorden "inga fascister på våra gator"!

Okunskapen är stor och detta får även godtrogna individer att agera helt fel.






Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate