torsdag, februari 25, 2016

Tiden och historien förändrar mycket i synsättet!

Jag har varit med från början på internet med full frihet att ta ner mp3-or och annat ! Däremot var det mycket  svårare att ta ner andras bilder eftersom de nästan alltid hade spärrar för nertagning. Vad gäller mp3-or så har det nästan upphört med illegal nertagning i den omfattning som det var tidigare men bilder verkar mycket sällan vara spärrade idag. När jag skriver en blogg tex i ett ämne som någon tidning har tagit upp så dels lägger jag en länk till deras artikel och dels använder jag mig av deras bilder. Ingen har reagerat de senaste tio åren på detta.
Troligtvis har synsättet på det här förändrats skulle jag tro.
Själv lägger jag ut alla mina bilder på olika platser där det går att ta ner dem om man så önskar. På Flickr ser det ut så här hos mig:

När det gäller musik så har jag fildelat mycket genom åren men som alla undersökningar också visade under åren så köpte vi fildelare mer skivor än andra.Idag behövs inte detta eftersom tiden såg till just genom människor som också var fildelare skapade program för att kunna lyssna på ett bättre och enklare sätt mot att proppa sin hd full. Tex Spotify har använt sina kunskaper om fildelning på ett klokt sätt.Samma sak med Skype som bygger på dessa principer från början. Skypes grundare var en riktig baddare med fildelning av musik från början. Jag har använt ett lagligt instrument som skannar av olika radiostationer som jag vill spela in musik från tex jazz. Bandspelarlagen gäller!  Dessa tillsammans med mina egna cd har blivit en hel del vilka jag lagt upp på Google play för en avgift.

Med skarp syn så ser du att jag har ca 49.000 låtar av olika längd, där finns alla mina cd också. En skatt att lyssna på idag men självklart var det mycket arbete också bakom det här. Google har alla mina bilder också!


Skulle tro att det rör sig om kanske 27.000 bilder, öppna för nertagning.
Eftersom jag är användare av det fria systemet Linux i mitt fall av Ubuntu, så är jag van vid att man delar med sig utan att kräva betalning. Hela Linux-systemet bygger på frivilligt arbete. Alla program som man behöver finns gratis i en programbank. Bara plocka ner och använda, vissa vädjar om frivilligt stöd ungefär som Wikipedia gör idag. Det är OK, var och en efter förmåga.
Skivbolagen stretade emot med polis och ville ej ta till sig att ny teknik växte fram och idag får de sina pengar från de som ofta var fildelare förr. Själv har deras skivor ingen större framgång längre. Fotografer skulle också behöva ett nytt system för att kunna sälja sina bilder. 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate