söndag, december 06, 2015

Det går att komma in i samhället!

"Det var inte självklart att Elisabeth skulle få välja vilken man hon ville eller att flytta till Stockholm som ogift 19-åring för att studera juridik. Skulle hon vanhedra familjen?
– Mina föräldrar ställde sig så småningom bakom mig. Stolta. Såsom deras landsmän. Det blev aldrig någon skam, utan istället har jag fått lovord och biskopen och i den syriansk-ortodoxa församlingen talar man numera om kvinnors rättigheter. Det har förändrats oerhört mycket i min kultur, men det finns nyanlända i Sverige som kommer från mindre byar och städer där det patriarkala systemet lever kvar."
http://www.svd.se/typ-av-trosa-hor-inte-hemma-i-svensk-ratt-2015 

Jag har känt Elisabeths kusin i en hel del år och han talar liksom sin kusin en mycket korrekt svenska med lätt klang av sin uppväxt i Motala.
Till skillnad mot kusin Elisabeth så är han en ska vanlig "knegare" men oerhört duktig på alla praktiska ting. Han hjälpte min morbror Holger med så mycket under åren och vi åt många måltider tillsamanns.
Elisabeth har inspirerat sin kusins barn till att studera och de är jurister! Där ser man hur viktigt det är med bra föredömen!

Kan man vårt språk så öppnar många dörrar sig i vårt samhälle.
Risken att stå utanför allt som händer i Sverige  är just detta att inte tala vårt språk eller att ens förstå vad vi andra säger.
Jag har ju träffat folk som bott i vårt land i 25 år utan att kunna säga någonting på svenska. Detta måste ju vara en hemsk tillvaro!

När för många bosätter sig i samma område så är risken mycket stor för isolering från samhället. Nyhetsförmedlingen sker ofta via en parabol som rapar upp regimernas nyhetsförmedling , regimer som de flytt från!!

Hur blir deras bild av världen med en sådan nyhetsförmedling där allt rör sig om propaganda??

Nej, plugga hårt och lär vårt språk så blir framtiden bättre och lättare!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate