tisdag, juni 02, 2015

"Skitjobb"!

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/roland-paulsen-skitjobben-ar-ett-storskaligt-experiment-i-total-kapitalism/
Roland Karl Oscar Paulsen, född 17 december 1981 i Dalarna, är en svensk författare och doktor i sociologi. Han doktorerade vid Uppsala universitet och arbetar därefter på Företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet. Hans huvudfokus i forskning och samhällsdebatt är individers förhållande till lönearbetet, särskilt frågan varför lönearbete tar så stort utrymme i våra liv, trots den tekniska utvecklingen.

Först läste jag vad den här mannen skrev om de sk skitjobben sedan slog jag upp vem han är och vad han utför för "skitjobb"!

OCH precis som jag trodde så är han den som har ett "skitjobb" precis som så många andra "tyckare"!
Vi andra som har haft mängder med "skitjobb" i våra liv för att kunna försörja oss ser på dessa sk problem med andra ögon. Jag har haft många yrken där jag tom. riskerat livet i stort sätt varje dag, stålverket där jag höll på att brännas ihjäl är väl också  i så fall ett riktigt "skitjobb" som ingen ung ska "behöva" ta idag?
Eller mina sju år på långvården där man faktiskt fick torka skit varje dag många gånger, det ska väl enligt Paulsen heller inte någon ung behöva hålla på med? Hellre säga nej i väntan på det fina jobbet med rena händer?
Hemtjänsten där jag var i många år är ju också ett riktigt "skitjobb" liksom mina tre år på flera härbärgen för missbrukare.
Jag har f.ö. hjälpt mina barn att dela reklam och sälja Kvällsposten för att de skulle få lite extra veckopengar och vad jag ser i Paulsens artikel så är det tydligen avskyvärt att syssla med sådant!
Vad han lever i för värld vet jag redan, samma jävla värld där man föraktar vanligt kneg. Man framställer sig ofta som radikal men är lik förbannat riktiga folkföraktare som är snara att stämpla andra hederliga människor med föraktstämpeln.
Påminner om vänstern fascistoida förakt för människor med andra åsikter än de själv!
Läs gärna Birgitta Ohlssons inlägg också:http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/harresande-att-jamfora-svenska-ungdomar-med-de-osynliga-migranterna/


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate