måndag, december 22, 2014

Udo Jürgens död!

http://youtu.be/AmN9Btkl0rU
Mitt under en turne och en promenad så segnade Udo ner och hans liv gick inte att rädda.
Udo var nog den mest framgångsrike sångaren och låtskrivaren nere i de länder som talar tyska.
Hans album har sålt i över 100 miljoner exemplar men i vårt land så känner folk inte till honom nämvärt. samma öde har också drabbat Peter Maffay som är nästan lika framgångsrik, Peters låt "DU" har faktiskt som enskild låt sålt mer än Udos!
I svensk tv och radio hör man faktiskt aldrig tysk musik längre. Inga program i tv från den stora produktionen som finns där nere i vad jag skulle vilja kalla vårt broderland. Språkgruppen vi bägge tillhör är ju så nära och våra folk är genetiskt lika. I vårt land har tyskan talats i stora städer i många år, Stockholm, Visby och Malmö är exempel väl värda att minnas.
Kulturellt stod vi också så nära men allt bröts 1945 då Sverige började helt luta åt USA.
Idag duger tydligen bara engelska språket och det har verkligen tagit över mer o mer . Tom. barnen svär på USA-mål.

Videon som jag har lagt ut som länk borde ha visats i svensk tv , den är ju underbar med all musik av skiftande slag med stora musiker bla Lang Lang och Chris de Burg mfl.
Svensk radio och tv är totalt sålda åt det amerikanska, alla de serier , även de som produceras i Sverige, härstammar från USA.

Vi håller på att bli ett totalt fördummat land med en usel kultur i botten. Det finns ju länder i hela världen som bär på en musikskatt.
Tack och lov för internet som gjort det möjligt att kunna lyssna på musik och sång på andra  språk.
När det gäller sverige och vårt utbud så har jag givit upp. De flesta unga slår ifrån sig annan musik än den rådande tack vare att de aldrig har fått lära sig att lyssna på den musik som ändå finns.
När jag gick i skolan på femtiotalet så fick vi genom vår musiklärare verkligen lyssna och på all sorts musik vilket jag har haft oerhörd glädje av. 
De som sitter numera och väljer ut den musik som ska spelas på radion har en mycket grund kulturuppfattning , när jag någon gång slår på nattradion så stänger jag ner snabbt.  I stort sätt bara samma typ av musik baserad på engelskan.

Hoppas att Udo Jürgens slapp att lida när han dog! Far i frid, du lämnar mycket gott efter dig med ibland fantastiska texter. Texten om MANNEN som kastar handgranter och ställer till ett elände för andra är något jag har tagit till mig.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate