söndag, juli 20, 2014

Frid vare med Dig Holger Hernefors!

Idag på eftermiddagen drog Holger sitt sista andetag , 101 år gammal.
I torsdag satt vi och samtalade på Danderyds sjukhus och idag tog hans långa liv slut. Han somnade in utan att besväras av någonting enligt personalen .
Lugnt och fint utan någon ängslan!
Jag kom senare på kvällen till honom och satt och "samtalade" med honom. Det kändes skönt men ett faktum är att jag tog mitt avsked från honom i torsdags, jag kände när jag strök honom över håret och hans gamla kinder att jag skulle nog inte träffa honom vid liv igen.
Vad jag förvånades över ikväll var att likheten med min mor framträdde mer nu när han var död !
Det kändes lite besynnerligt faktiskt.
 En märkligt begåvad man har nu gått ur tiden, han läste modern litteratur ända fram till sin död. Holger förde in mig på tex Haruki Murakami mfl!

Jag tror att han måste ha varit Sveriges äldsta prenumerant av tidskriften Filter. Holgers bestämda åsikter om politiken i vårt land och världen var en stötesten när jag var yngre men bägge två hade vi genom åren slipats av och nådde fram till varandra.
Holger var en otroligt generös man som skänkte sina pengar till alla möjliga hjälporganisationer och privatpersoner med knackig ekonomi.
Han ställde alltid frågan varför han skulle spara på sig pengar till ingen nytta.

Jag saknar Holger mycket men hans ålder var ju så hög så man måste böja sig för faktum.Men visst isar det i själen !
Tack för de senaste tio årens alla samtal, jag glömmer dig aldrig!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate