onsdag, juli 02, 2014

Ett viktigt inlägg som kanske drunknar i Almedalens svall!

När ett av mina barn började uppvisa alla tecken på stress och ängslan utöver det vanliga för att gå till förskolan på morgonen så ställdes vi inför ett val.
Jag och min hustru kom fram till att eftersom jag tjänade hälften av vad hon hade i inkomst så skulle jag ta valet att vara hemma med barnen.
Så blev det också i flera år och jag kan så här efteråt kunna vara efterklok och inse att detta beslut borde ha tagits tidigare.
Min yngsta dotter var ca fem år när hon slutade på förskolan och mina andra barn gick i den vanliga skolan.  Ingen förskola och fritids med andra ord.
Yngsta barnet började må bättre och efter två år var det dags att skola in henne i första klass och jag återgick till arbetet inom sjukvården.
Under den här tiden så försökte jag föra debatt om lämplighetsåldern för att börja förskolan. Vi hade så många negativa upplevelser med våra barn som mycket tidigt började på förskola. Sjukdom och ängslan kom som ett brev på posten .
Dåligt samvete var ju något man konfronterades med snart sagt varje dag under denna tid.
Åren hemma blev däremot en fröjd och ett minne för livet. Barnen blev harmoniska på ett sätt som de inte tidigare hade varit.
Men när jag försökte berätta om mina upplevelser så möttes jag av kalla handen och hån från arga kvinnor. De blev så provocerade av vad jag ansåg och när jag dessutom hävdade att alla barn skulle få vara hemma tills de var tre år , ja då tog det hus i helsike.
"Mörkermannen" blev jag kallad och utmålades som en reaktionär man.

Professor Ulla Waldenström (med ett förflutet inom Grupp 8) skriver idag en mycket intressant artikel i Svd som du kan läsa här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/borde-inte-vara-tabu-att-kritisera-forskolan_3708428.svd

Waldenström vill ha en öppen diskussion just om den svenska förskolan men jag tror att en sådan kommer inte till stånd.
Människor idag är så inriktade på att hålla hög standard och ha ett bekvämt liv och då är förskolan ur rent ekonomiskt perpektiv ett måste.
Det eventuella dåliga samvetet kommer också att ge aggressiva angrepp på alla de som vill diskutera och nagelfara den moderna förskolan.
Barnen "mutas" idag med dyra "paddor" och andra spel liksom resor till bla Thailand för att döva det dåliga samvetet. Man "curlar" sina barn så att de kan fortsätta att underhållas av andra vuxna så att man också på detta sättet kan döva samvetet.
Vi får tonåringar som mår dåligt och vi har en skrämmande hög procent unga som tar sina liv.

Varför ingen någonsin ens försöker att härleda  orsaken till att unga mår dåligt är ju också ett tecken på att man kanske inte vill eller orkar se sanningen i vitögat.Läs gärna det här inlägget från journalisten Katarina Wennstam om vuxnas alkoholvanor på sommaren: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/katarina-wennstam-forsok-ta-en-vit-manad-i-juli-om-du-vagar_3709918.svd

Sorgligt men mycket sant idag och är ytterligare ett led från vuxenvärlden att svika sina barn. Många föräldrar har tyvärr abdikerat från sin vuxenroll genom att varken kunna säga nej till sina barn eller nej till sina egna fula vanor!
http://www.svt.se/nyheter/sverige/manga-tonaringar-har-psykiska-besvar PS  Unga som gör så här kan de må bra?? http://www.nt.se/kultur-noje/bravalla-festival/nya-hojder-av-nedskrapning-pa-bravalla-9943344.aspx  

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate