söndag, juli 06, 2014

En dålig dag för min morbror 101 år gammal!

Jag har under mina tio år varit åtskilliga gånger på Danderyds akutkirurg med min morbror. Dåliga källarlokaler, stressad  personal och alltid fullt med patienter.
Igår ringde min telefon och det var akuten där som ville tala med mig eftersom min morbror skulle skickas hem utan att de fått tag på hemtjänsten. Så sa de men tyvärr så var de inte sanningsenliga, den kvinna från hemtjänsten som såg till att ambulansen hämtade honom hade till och med givit akuten sitt privatnummer så att de skulle kunna kontakta henne om något gick fel.
Nu åkte jag dit och kom fram efter en timma och där ligger han i en säng blåslagen i ansiktet och ont i kroppen efter ett fall därhemma.
Nåja, jag försöker få honom på benen men efter tio meter går det inte så jag får då vädja till en sköterska om att få låna en rullstol för att kunna ta honom till taxin. Inget är självklart på denna akut utan en skadad 101-åring ska kunna gå själv .
Dessvärre hade han inte fått mer en än smörgås på hela dagen och var helt slut och de hade tänkt skicka hem honom ENSAM i en taxi.
När vi kom hem till honom så har han inga nycklar på sig och jag hade bara en nyckel till det ena låset. Satte honom i hissen på en liten nerfällbar brits och ringde på hos grannarna för att låna en stol. Få hemma dessa semestertider och flera som öppnade förstod inte ett ord svenska eller engelska.En äldre dam öppnade men blev rädd när hon såg mig och slängde igen dörren. Åkte ner till bottenvåningen och där fick jag hjälp av flera snälla grannar och Holger kunde sitta på en ordentlig stol och vänta på låssmed.
Det tog ca 1 timme att få upp dörren så totalt blev det lång väntan för denne gamle man. Läser i tidningen att Carl Bildt tycker att Sverige har blivit "roligare" sedan 2006! Tror knappast att varken min morbror eller andra som har klämts i sjukvårdsmaskinen tycker att det är så särskilt "roligt"!

Danderyds sjukhusakut är under all kritik och det måste för personalen vara en trist arbetsplats ur många synvinklar men att tappa känslan för så gamla patienter och bli så känsloavtrubbade är allvarligt. Jag har själv arbetat inom sjukvården många år och sett arbetskamrater vara känslokalla och de gör inget bra jobb.
Filippa Reinfeldt är den som styr sjukvården i Stockholm och när det gäller Danderyd som är en höginkomstkommun med ett landsting som kan ta in pengar för att åtgärda ett så sunkit akutintag så är det en skandal att behöva år ut och år in se detta undermåliga ställe.
Att vi lever i 2014 märks inte utan jag tycker mig förflyttad till ett östeuropa på 70-talet.

Jag kommer att anmäla hela förfarandet av min morbror på detta akutintag för så här får det inte gå till. Hemtjänsten kommer att utreda ärendet också och de kommer även naturligtvis att ta kontakt med akutens ledning förutsätter jag!

Att ha "roligt" i Sverige är nog en sak för unga och friska individer, de andra får lida!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate