måndag, maj 19, 2014

Tiggare!

För en del år sedan var jag med min familj i Polen. I en stad så kom det många romska barn från Rumänien och tiggde av oss. Jag gav inga pengar till dem och mina barn som var snälla barn blev arga på mig.
Det är synd om dem pappa, sa de. Ja, det är det säkert sa jag men vart pengarna går och till vad vet vi inte.
Lite senare så blev vi åskådare till hur dessa barn lämnade över alla pengar till äldre karlar som satt på en uteservering och drack öl.
Sånt vill jag inte stödja , sa jag åt mina barn som då också insåg att det inte alltid är rätt att ge till "fattiga"!

Vad det gäller de romer som sitter på olika ställen i Stockholm eller i andra städer så har det uppstått en konstig debatt.
Debatten gäller bla när SD säger att tiggeriet är organiserat medan särskilt som man från vänster påstår med frenesi att så är det inte!

En dum och meningslös debatt, det är väl klart som korvspad att man måste göra upp scheman för var och vem som ska sitta där och här. Allt annat är ju orimligt och korkat och är väl förresten inget att bråka om.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zigenarnas_tid
Ja , det här filmmakaren Emir Kusturica som skildrade hur romer i Rom  tiggde och hur de organiserade sig. 


Sant eller falskt när det gäller filmen men i verkligheten måste det ju gå till så. Romer sitter överallt i stan även i de flesta förorter och i varje fall det tiotal jag har koll på sitter på samma ställe dag efter dag med få undantag.
Själv har jag en utvald skara som får pengar av mig och vi har "nästan" blivit bekanta.
Personligen bryr jag mig inte om hur de organiserar sitt arbete. För ett arbete är det att sitta där i ur och skur !
Förstår inte varför man ska bråka så f-b om detta? Ingen kan ju vara avundsjuk på dem eller hur?
Visst vore det bättre för alla om de kunde få sitt liv hemma i Rumänien bättre men i dessa fd kommunistiska länder så är det ofta bara skit med så mycket.
Kommunismen lämnade efter sig en bråte av elände!

De som klagar och bråkar här hemma med andra som har andra uppfattningar är ju ofta kommunister , alltså samma skrot och korn som de som hade makten i dessa östländer som efterlämnat så mycket elände till resten av Europa att ta hand om.
Hade bara Rumäniens KP tagit hand om sitt folk så hade vi sluppit tiggare i Sverige.
Jag har under mina år åkt i dessa länder och sett hur maktens män berikat sig på folkets bekostnad.Lyxlivet bland kommunisternas ledning var förfärlig att skåda.
Palatsen i Rumänien slog alla rekord !
Romerna i Rumänien fick ingenting !
Som sagt var , att organisera sig är inget fel! Organisera  mer!





Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate