måndag, maj 26, 2014

Finlands sak är svår!

Först och främst vill jag ha sagt att det är alltid underbart att få komma till Finland! Men Finland håller på att förändras på ett par punkter som jag inte tycker om. Den gamla svenska kyrkogården har blivit ett jippoställe där vi såg en stor loppis mitt bland gravarna och det känns verkligen inte bra att se.




En annan sak som var svår att se och det var att den fina Esplanaden förvandlas till en stor sopstation på kvällen. Där sitter massor med unga och dricker alkohol i stora mängder och allt verkar att bara slängas på marken eftersom städningen inte görs förän på natten. Ett stort svineri i denna fina park!  Svenska språket verkar också att försvinna
i huvudstaden, allt färre vill tala svenska. Vi gick förbi en stor cermoni där man doktorerade universitetsstuderande. Fullt med gamla professorer och andra högt skolade potentater.
Jag tilltalade en man i frack och hans ålder var väl ca 40 år, "talar du svenska" frågade jag men han svarade på engelska! För 25 år sedan kunde jag tala svenska var jag än kom i staden men så är det ej länge. En expedit sa att hon förstod vad vi sa men hon ville inte tala svenska utan höll sig till engelskan. På Stockman i serveringen talade kvinnan svenska liksom en av tjejerna på vårt hotell.

På Siljas färga så var det inte lika trivsamt som det brukar vara men det var en ungdomsgrupp med ledare som skulle tävla i innebandy som var problemet redan på fredagen. Sent på kvällen sprang en massa pojkar i 12-13 årsålder runt på båten med stort oväsen. Tyvärr kom samma grupp pojkar ombord på söndagsbåten och levde om än värre. Jag sa åt dem men då blev det strax värre. Talade med receptionen och fick deras telenummer  och uppmaningen att ringa dem om de fortsatte. Och visst fortsatte eländet och receptionen sa att vakterna hade talat med dem men att de brydde sig inte. Ledarna såg man inte röken av och man kan undra vad de är för människor som släpper dessa unga pojkar lösa på en båt på detta sätt. De sprang runt fram till halv tolv på natten. Jag förstår de lärare som klagar idag över högljudda elever som det inte går att tala med. Ingen respekt för vad äldre säger åt dem! PS Svenska gossar!!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate