onsdag, mars 19, 2014

Peter Kadhammar och jag var med i SKP!

"Dig pratar inte jag med!” säger den gamle vänstermannen som jag känt i decennier.
Han är förbannad för det jag skrivit från Ukraina där nationalistiska Svoboda ingår i revolutionsregeringen.
- Du kan väl inte påstå att det är en demokratisk, folkvald regering! fortsätter han.
- Ingen regering som når makten genom revolution är folkvald, svarar jag. Hur det blir med demokratin får vi väl se längre fram.
Så skiljs vi och jag undrar hur det gick till när vänstern hamnade på samma sida som Putin och hans auktoritära regim. Hur gick det till när vänstern började visa förståelse för den kleptomaniske ukrainske presidenten i hans vräkiga palats.
Inte kan jag minnas några protester mot revolutionen i Egypten när Mubarak störtades. Han var i likhet med Ukrainas president sitt lands laglige ledare. (Och hans regim var ökänt korrupt, dock inte på långa vägar lika korrupt som den ukrainska.)

Alla visste att en reaktionär politisk rörelse skulle vinna på revolutionen. Muslimska brödraskapet var den enda rörelsen som hade bred organisation och folkligt stöd.
Inte gick vänstern ut på gatorna och och krävde lag och ordning. Solidaritet med Mubarak! Fram med kravallpolisen!
Inte hade vänstern uttryckt förståelse om USA sagt att nu måste vi invadera Egypten för att försvara kvinnornas rättigheter.
Svoboda må vara obehagligt men det har i Ukraina så vitt jag vet inte förekommit någon förföljelse av ryssar, judar eller andra minoriteter.
Det hindrar inte den så kallade vänstern från att i Putins anda hålla fram en fantasi: ”USA-alliansens nazistkupp i Ukraina” skriver Folket i Bild/Kulturfront på nätet. Det har varit en demonstration på Sergels torg. Den protesterade mot ”militärkuppen” i Kiev.

Vi är många som en gång tillhörde denna vänster och som undrande ser på när den vandrar ut i Tröstlösa träsket.
Hur gick det till när människor som ville förstå och förbättra världen bestämde sig för att egna scheman är att föredra framför den komplicerade, bråkiga och svårförutsebara verklig­heten?
Jag tror det är så banalt att de positionerar sig efter USA, alltså per automatik tvärtemot. Och att Bildt trampat på Maidan gör torget kontaminerat."    Artikeln är från Aftonbladet idag. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article18567588.ab?fb_action_ids=10153844285455538&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=[643499509032375]&action_type_map=[%22og.recommends%22]&action_ref_map=[] 

Jag funderade redan tidigt i morse över vart vänstern är på väg i vårt land. Nästan alla jag kände från "förr i tiden" är försvunna, de vill inte vara "vän" ens på Facebook med mig eftersom jag inte är vänster längre.
Det fungerar ungefär som en hård frikyrkoförsamling där man totalt utesluts som en pestsmittad om man går ur.
Peter Kadhammar och hans funderingar är ju samma som jag stött och blött i så många år. Hur i herrans namn kan kloka människor hamna hos Putin och hans politiska gangsters? Är det USA-hatet som driver vänstern i armarna på allt från jihadister till Putinister? 
Aftonbladets kulturredaktör Åsa Linderborg drar tyvärr med sig många i ett "Sovjettänkande" och det är för mig en gåta att socialdemokratin inte ser över sin tidnings hållning vad gäller demokratin.
Det borde ju vara en självklarhet som demokrat att INTE ge Putin ens ett lillfinger, han ska genomskådas istället så att inte historien återupprepas från trettiotalet.
Tidningen Folket i Bild /kf har blivit en tidning där den reationära vänstern har samlats kan jag bara dystert konstatera. När jag i många år arbetade för denna tidning i allt från försäljare, styrelsemedlem, skribent osv så var det en omöjlighet att odemokratiska kommunister från Göteborg kunde medverka. Så icke nu sedan Myrdal slöt dem i sin famn.
På den tiden sa dessa kommunister " att borglighetens slaskvatten flöt i Fibs spalter"!
Idag är det kommunisternas slaskvatten som flyter i spalterna på Fib/kf.
Vändningen kom på 90-talet när man offentligt anslöt sig till Mydals tes att Pol-pot  var en stor ledare för Kambodjas folk. Inte underligt att man idag har hamnat på Putins och andra vidriga ledares sida! Det finns ju en tydlig linje i galenskapen. ( Läs berättelsen om Nils Flyg ,där finns det likheter med dagens vänster)http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Flyg




Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate