fredag, februari 28, 2014

Pension och räkningar!

Idag så gick jag in på mitt konto där min pension alltid hamnar. Satte över 1000 kronor igår  från ett litet sparkonto.
Där lyser siffran 2600 kronor mot mig, hångrinar faktiskt riktigt elakt.
Egentligen skulle det alltså ha stått 1600!
Med liten pension så blir kostnaderna svåra att klara så fort något extra tillkommer  tex SL-biljetten och div. mediciner när man börjat om från nolläge.

Nå, jag slipper biljettkostnader nu på  nittio dagar. Förhoppningsvis kommer rabatten på medicin att dämpa kostnaden.

Jag förstår när jag ser dessa siffror att något är fel med vår pension, vi som började arbeta vid fjorton års ålder kommer inte upp i några större pensionspengar. Bidrag i form av bostadsbidrag utgår men det är ändå småsmulor från den rikes bord.
På tunnelbanan ner på stan idag så slår mig tanken (hemska tanke) att det nästan bara sitter folk från andra länder i vagnen. Samma sak var det när jag gick till t-stationen!
Nästa fråga som dyker upp i skallen är den som kanske väldigt många både pensionärer och lågavlönade knegare ställer sig.
Vem får betala för alla som kommer hit alldeles tomhänta och inte får ett arbete att försörja sig på?
Det är väl inte vi pensionärer som har fått stå för många kostnader genom detta nya pensionssystem som alla de stora partierna genomförde efter att ha skrotat ATP-systemet?
Det gamla ATP-systemet dränerades genom alla förtidspensioner som gavs till höger och vänster.Dessutom kom under många år äldre invandrare som också skulle ha pension utan att ha varit med att bygga upp pensionssystemet.
Pension fungerar ju som en försäkring som då bygger på att man är med och betalar för den. Som sänkt lön när arbetsgivararna betalar in avgiften.
Jag såg en siffra på Migrationsverkets sida att det från 1980 fram till 2009 kommit 674537 sk anhöriginvandrare, hur många som är gamla nog för pension framgår inte tyvärr.
Skulle tro att det ändå är rätt så många av dessa som fått pension.
I praktiken måste detta innebära att man skurit ner pensionsbeloppen för att ORKA med att betala ut pensionen!

Socialdemokraternas slogan från pensionsvalet för ca 50 år sedan om en REJÄL PENSION bidde bara en tumme för oss som nu lyfter vår pension.
Hur mycket pengar vi fick avstå från i lön kan ingen idag säga men nog sjutton måste det röra sig om en hel del pengar.
Såg en uträkning från några ekonomer att om vi hade fått placera pengarna i privata försäkringar så skulle tex de flesta idag ha en pension på 300.000 om året i mina kläder!

Staten hade alltså inte kunnat spendera dessa pengar på något annat så som de har gjort.
Vi är som kollektiv bestulna på våra pengar!

Det är nog inte så underligt att en hel del väljare sätter sin tilltro till Sverigedemokraterna och deras krav på att stoppa massinvandringen.
Många slår ifrån sig dessa tankar alldeles för lättvindigt istället för att föra en seriös diskussion ! Det är så lätt och dumt att stämpla folk som illvilliga rasister!

Från 1980 fram till 2012 tog vi emot 1 miljon 640978 invandrare! Kostar de något eller genererar de vinst?  Har pensionen sänkts pga av alla dessa?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate