tisdag, augusti 13, 2013

Trista färdiga paketlösningar!

Sitter och grejar mitt datorsystem med gratisgrejor från Linux! I det här fallet Ubuntu av olika typer. Det finns nämligen ett OS (Operativsystem) som kommer nytt varje halvår  och ett med LTS ( Long time)!
LT är alltså ett OS som håller i många år där man bara förbättrar med absolut säkra updates.
Skilnaden mot Mac eller Microsoft är att man skräddarsyr sitt OS så som man själv vill ha det med de program eller utseenden man vill ha.  Utan kostnad! Det finns en programbank som innehåller allting idag. Bara att plocka ner och testa och se om det passar eller inte.
Uppdateringar sker med ett enda knapptryck och detta är ju mycket bekvämt i jämförelse med de andra bolagen.
Alltså , Linux uppdaterar allt från säkerheten till de webläsare man har. Detta ökar också säkerheten i systemet. När jag kommer hem till folk med de andra systemen så fattas nästan alltid updates av viktiga funktioner tex i webläsaren osv.
Inte undra på att många får både virus och annat skit. Jag har de senaste nio åren ej haft något sådant! Något antivirusprogram har jag ej. (Behövs inte)
Hur mycket extraprofit MAC har lurat sina användare på genom åren vågar jag inte tänka på. Deras  datorer och mobiler innehåller inget dyrt märkvärdigt alls , tvärtom. De tar ut mycket pengar bara för märket och sitt utseende.
De har inte ens kunnat ansluta sig till EU:s krav på enhetliga laddarsladdar. Nej då, eget ska det vara!
Mycket opraktiskt. Varför skulle jag gå över till att använda MAC ?  Finns inte ett enda skäl att byta från Ubuntu till detta monopolsystem!
PS Undrar ibland vad det är med alla unga idag som är så ointresserade att göra något själv i sina datorer utan låter sig pådyvlas färdiga system som är kassa.Var är fantasin och skaparkraften? Är det vår tids fostran från barndomens omsorg på dagis där man styr barnen helt o hållet till en skola som inte lär ut det som de ska? Att kunna bygga upp sin dator som jag tidigare beskrev klarar ju jag som är 71 år och då tycker jag ju att en ung människa borde kunna göra detta också! Färdiga paket är tråkiga!

Det här är programbanken med alla program man kan tänka sig!




Nedan ser du en rejäl programuppdaterare som tar allt som finns i datorn på en gång.Ett klick så installerar MUON allt som krävs!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate