fredag, juli 05, 2013

Dementa kan vara oerhört svåra att sköta!

http://www.sydsvenskan.se/malmo/dement-hamtades-av-polis/

Det är ofta anhöriga har svårt att tro att deras tidigare snälla pappa kan bli som en vildsint tiger på gamla dagar.
Kvinnan undrar varför han hade blåmärken på armarna. Om hon liksom jag hade arbetat många år inom åldervården så hade hon nog inte ställt denna fråga. När vi blir gamla så har vi lätt för att få blåmärken, vi stöter i dörrkarmar och annat som sticker ut. Om den här mannen har varit vildsint så har man varit tvungen att hålla i honom och då blir det blåmärken.

Personalbrist försöker alla att säga när det inte fungerar men det visar också att de inte är insatta i hur det kan fungera inom åldervården.
Jag drar mig till minnes hur de till och med ringde från det sk B-huset på Värnhems sjukhus och vädjade till mig som "stark" man att komma och hjälpa dem med en manlig patient.
En gammal smehalva som fortfarande i hög ålder var fruktansvärt stark.
4 kvinnor hade inte klarat av honom när han gick bärsärk.

Med förenad kraft fick jag ner honom på sängen och sköterskan kunde ge honom en lugnande spruta.
Jag har varit med om den här situationen många gånger, kvinnor slåss när man ska tvätta dem osv.
Rivsår och blåmärken får man som personal när gamla kniper tag i ens armar. Värst gick det för en av sjukvårdarna på avdelningen, han gick för nära en "knip-lady" och hon fick tag på hans pungkulor  med full kraft!

Det är svårt att ha en anhörig som blir dement, många drabbas av skuldkänslor över att behövt flytta dem från sitt eget boende.

Försök att förstå personalen som går på dessa avdelningar år ut och år in och gör så gott de kan.

PS  Anförvanter ser heller inte det värsta som händer både inom hemtjänsten såsom vårdhem. Hur många gånger jag blivit utsatt för att patienter försökt kleta sin avföring på mig vet jag ej. I vanliga bostäder ska man ta hand om helt nerkletade människor , inom ett vårdhem fanns ju i alla fall duschrum. Jag hade mardrömmar i många år efteråt där det alltid är en speciell kvinnas händer fulla med avföring där hon försöker ta mig i ansiktet. Tyvärr har det hänt i mitt liv så drömmen är helt korrekt.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate