lördag, juni 08, 2013

Går det att överbrygga klyftan som uppstått?


Det talas mycket sedan säkert 50 år sedan att de som flyttar hit från andra länder måste få komma in i vårt svenska samhälle.
Tidigare när jag växte upp i lilla Torshälla med över hälften av befolkningen från andra länder så fanns det inga större problem men de unga sökte partners ofta hos den inhemska befolkningen och gifte sig och fick barn.
Idag vad gäller de stora städerna så har något förändrats. Ofta gifter man sig inom den egna gruppen och i allt för många fall även med kusinen. Ofta bor man på samma ställe och umgås inom den egna gruppen .(Nationaliteten)
När jag var på stort kalas för mitt barnbarn så fanns inte någon med som man kan säga har sina rötter i ett annat land. Alltså inga "svartskallar" ! Detta trots att staden bebos numera av en mycket stor andel invandrare. Vi har nog inte kommit så långt som en del vill förfäkta med att inlemma de "nya" svenskarna!
Den enda i släkten som gifte sig med en man från Iranska Kurdistan har bittert fått erfara hur de olika kulturerna inte går att jämka samman. Människor med rötterna i ett ålderdomligt samhälle vill kvarhålla alla dessa för oss förlegade idéer och det kan inte fungera!
Kvinnor i Sverige accepterar inte att bli behandlade som mindre vetande och stå till tjänst dygnet runt.
Har dessa (män) dessutom religiösa tankar enligt koranen eller något "långskägg" så blir det som eld och vatten med en partner som inte delar dessa bizarra idéer  med så många förbud!

Vi upplever nu olika samhällen runt om i landet. Man kan kanske talas vid så gott det går vid lekplatsen men man umgås inte som vänner i regel. Jag skärskådar mig själv idag  och jag har i dagens läge bara en vän från ett annat land.
Under årens lopp här i södra Stockholm så i de kretsar jag befunnit mig i så har det bara varit etniska svenskar.
När jag växte upp var min bästa vän Estländare. Jobbarkompisar och vänner var från ca 30 olika nationer.
Frågan är om det är vi svenskar som har valt att umgås i den egna gruppen eller om det är de invandrare som kommit de senaste åren som väljer bort oss och prioriterar sina egna landsmän?

http://www.newsmill.se/node/51279

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate