måndag, mars 11, 2013

Reva seglen! (Repris)

1964 var jag och min hustru Bodil på ett besök i Bukarest . Vi åkte runt och kollade på de sevärdheter som fanns och när vi sedan tog oss en promenad så blev vi hejdade av två propert klädda män som begärde att vi legitimerade oss. Det kändes mycket obehagligt men var tydligen vardag i det kommunistiska Rumänien.

Jag har rest i många länder i mitt liv men aldrig mer råkat ut för detta med att kontrolleras på gatan.
Nästa gång jag stötte på det var nere i Malmö på 90-talet. Då läste jag i tidningen att en chilenare som bott här i över 20 år och var svensk medborgare hade stoppats av polis när han guidade sina föräldrar som var här på semester. Passkontroll, sa de åt honom. Han hade naturligtvis inget pass på sig, vem har det i vardagslivet?
Han ansåg sig rättmätigt vara utsatt för något som inte tillhör en rättsstat.
Då skrev jag och fick in en insändare i tidningen där jag tog avstånd från dessa metoder och i solidaritet med "svartskallarna" så färgade jag mitt hår svart.
Nu läser jag återigen i tidningarna att polisen på olika orter har tagit upp dessa metoder i större omfattning. På tex tunnelbanan genomförs kontroller!
Det är förkastligt för en demokrati att ta efter metoder som för tankarna till de länder som historiskt har stått för våldsamt förtryck. I både Stalins Sovjet och Hitlers Tyskland utfördes kontroller  på samma sätt som nu svensk polis utför.
Vi har x antal papperslösa flyktingar i vårt land men de är så försvinnande få så det behövs inga Gestapometoder från svensk polis.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate