torsdag, mars 07, 2013

Kina 1976

Aino Trosell och jag var i samma resegrupp till Kina 1976. SKVF (svensk-kinesisk vänskapsförbundet) anordnade denna sk arbetarresa.
Jag var ordförande i Eskilstuna-avdelningen med ca 300 medlemmar samt dessutom PARTIETS  (SKP) representant på resan med lite andra möten i Kina än de andra deltagarna. SKP hade ju under dessa år sk partiförbindelser med KKP i Kina  och det innebar täta förbindelser med det stora Maoistiska partiet där borta i öster.

Det förväntades av oss att komma hem med en positiv bild av Kina samt föra ut denna i vårt land. Själv åkte jag omkring med ett antal diabilder och berättade om det stora landet. Men det fanns ju tvivel om viss del av Kinas politik och  Aino slår huvudet på spiken i sin lilla berättelse.
Tvivlet växte sig starkare med de händelser som utspelades med stor hastighet i Kina. Vårt parti började diskutera om kommunismen i den tappning som Kina stöpte den i var möjlig överhuvudtaget. Alla dessa diskussioner ledde då även till att granska Lenin och vad denna linje inom kommunismen stod för. Vi kunde bara komma fram till den logiska slutledningen att all politik som grundar sig på ML-politik leder till våld och förtryck.
Så vi la ner SKP 1986 utan saknad och Kina fullföljde ju sin våldspolitik med massakern på Himmelska fridens torg och vi kunde äntligen som människor se klart vad Kina förde för politik mot folket. Det var skönt att kunna gå ut och demonstrera mot Kina och vad de stod för.


Aino slutar kapitlet med dessa ord: " Kina är ett fantastiskt land. En gång hoppas jag få återvända.
En gång , när ordet är fritt och när ögonen är mina egna."


Idag är mina ögon mina egna och det är därför jag så hårdnackat bekämpar alla totalitära läror som tyvärr fortfarande sprids bland världens folk och förblindar dem.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate