måndag, mars 25, 2013

Grundfelet i Sverige med "sossbidrag"!

Jag har arbetat på en socialförvaltning i Malmö. Mina barn tvingades under en tid i sina liv söka bidrag. Jag har vänner som går på bidrag just nu!

I samtliga fall så har alla varit utan arbete och det är ju därför man måste söka bidrag från sin kommun!

I kommuner där det bor många invandrare så finns det också fler som söker bidrag än i kommuner med få invandrare. Enkel  matematik säger oss då att redan där permantas en orättvisa, kommunen får sämre ekonomi.
Skatten  måste höjas för de som bor i just denna kommun medan man kan sänka skatten i de kommuner som inte har så många gående på bidrag.
Sjukvården och skolorna får sämre anslag i de kommuner som har ekonomiska bekymmer, Södertäljes politiker har i flera år tagit upp denna sak och krävt förändringar i hela systemet.

Själv har jag i många år pekat på att dessa sk "sossbidrag" borde ligga under staten. Slå ihop AF-AMS-FK till en enda enhet och där ska de arbetslösa och sjuka finnas och få sina bidrag.
Det är helt fel att enskilda kommuner ska få kostnader pga av en politik som regering och riksdag beslutar.

Jag kan inte förstå att inte kommunerna gör uppror mot denna politik?

Och vad har vi för fega politiker i riksdagen som inte vågar att  häva upp sina röster mot det här minst sagt konstiga systemet!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate