fredag, februari 08, 2013

Kramp i benen på nätterna!

"15 ml whiskey

Ett intag av 15 ml whiskey har visat sig vara tillräckligt för både uppvärmning av fötterna och hävande av kramp."

Jadu, det här rådet återkommer på många ställen på webben. Till och med läkartidningen har detta råd.
De pekar också på magnesiumbrist  som en orsak och man ska ta upp till 300 mg om dagen av denna medicin som är fri på apoteket.

Något som gäller på mig är ju att min doktor har konstaterat att jag har en liten hjärnskada  som utlöser krampen och jag kan ju själv se hur felaktiga signaler från hjärnan sätter igång mina muskler att " arbeta" utan orsak.

Nå , någon whiskey tänker jag inte ta till kvällen men däremot rekomenderas lite mat innan man lägger sig samt varmt på fötterna.

Stretching och motion är också ett måste för alla med nattliga kramper.
Långa promenader i snön ger bra motion.

Något som inte har omtalats i de råd jag läst är att om man har brist på vitamin b12 så kan man också få kramp. Överhuvudtaget kan man må mycket dåligt i hela nervsystmet vid b12 brist!

De som äter någon form av medicin mot magsår får nästan alltid b12 brist eftersom nedsatt saltsyraproduktion i magen gör att man inte på ett naturligt sätt tar upp b12 ur födan.
http://skadekompassen.se/2012/09/18/lider-du-av-nattliga-kramper-i-benen/

2 kommentarer:

hpy sa...

Oberoende avorsaken sa ar det mycket obehagligt. Jag kan fa sa hard kramop att jag ar tvungen att stiga upp for att forsoka fa bort den.

hogrelius sa...

Usch ja, jag var uppe 5 ggr inatt!Det är inte roligt alls!

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate