lördag, januari 26, 2013

Öppna boken!


Ofta när jag har haft datorjobb hemma hos någon privatperson så märker jag att de trots att de ägt dator i måga år är "rädda" för sin dator. De tror att man vid minsta fel kan sätta igång helvetet själv.
Samtidigt har jag märkt att  många inte känner till sina program mer än ytligt.
De har aldrig någonsin  tex. utforskat vad Firefox eller Chrome har innanför skalet så att säga. Båda dessa webläsare har ju oändligt med hjälpmedel att sätta igång. Appar som underlättar livet på nätet.
Bägge dessa webläsare kan man ju "snygga" till rent layoutmässigt så att man själv tycker de ser trevliga ut.
När jag ofta ser att tom. unga personer förlorar sina foton genom ren klantighet så undrar jag varför de inte har använt alla de åtgärder som finns för att undvika sådant.
Man kan ju fortfarande bränna ner sina bilder på en dvd eller lägga dem på en USB-sticka.
Google erbjuder gratis utrymme på sin Picasa web och det är ju bara att genom sin Picasa på datorn skicka upp dem till servern där de sedan finns att tillgå vid ev. krash eller datorbyte.

Inte köper man väl en bok bara för att läsa framsidans titel och  baksidans presentation? Men så gör faktiskt allt för många med sin programvara på datorn.
De kanske tillhör den del av befolkningen som inte vill ha valfrihet i sina liv. Det är farligt med  ickestatlig verksamhet ! Det är besvärligt att välja sin doktor eller tandläkare osv!

PS Du vet väl att det finns inbyggda appar i Spotify med många underbara funktioner??

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate