fredag, januari 04, 2013

Allmän fördumning eller vad håller på att ske?

Lös den här ledaren först:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ska-nu-studenter-kunna-skriva-ocksa_7795966.svd

För mig är det så trist att läsa sådant här från skolans värld. Själv hade jag från det jag gick i folkskolan en mycket bra historieundervisning. Dessa kunskaper som jag fick som barn har vägledit mig i hela mitt vuxna liv, om man inte kan sin historia så förstår man inget av nutiden!
Det skulle vara intressant med en undersökning i skolorna på olika platser i landet om det är mängden av invandrarbarn som drar ner kvalitén på  undervisningen för alla. Det finns indikationer från tex Malmö att så skulle vara fallet. Jag minns hur min egen son som på 80-talet gick i skolan i Rosengård och det var sannerligen ingen bra skola att gå i. När vi hade flyttat ner på stan så hamnade han i en skola som hette Stenkulaskolan och där gick det pga av närheten till Rosengård samma grupper av elever som han hade haft förut. Stök och bråk tillhörde vardagen, hasch på skolgården och en enorm förstörelse. Jag har varken förr eller senare sett en skola i så dåligt skick.
Malmö stad var tillslut tvungna att stänga hela skolan! Du kan ju själv tänka efter hur undervisningen blev på denna skola! Allt med den dåliga skolan började byggas upp från slutet av sjuttiotalet och vi ser följderna av detta nu. Nivån på kunskaperna ligger på många skolor lågt men det går också att förändra, det har vi sett här i Stockholm där det invandrartäta Tensta har fått fram mycket god undervisning där eleverna uppvisar fantastiska resultat.
http://www.unt.se/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx

Allmän fördumning skriver jag och det är i tanke på vad jag fick se idag  när jag gick hem.
På fredagar råder parkeringsförbud på vår gata hela dagen men så här såg det ut vid halvelva:

Parkeringsvakterna hade ca 20 bilar att lappa så staden tog in ca 8000 kronor idag. Är bilisterna korkade rent ut sagt? Förbudsskyltarna sitter på flera ställen tydligt och klart, de går inte att missa.
Eller är det här också någon sorts tecken på "folkfördumning"?
Tja, gott om pengar tycks de ha de som bor längs Lingvägen, undrar hur det är på andra platser?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate