söndag, mars 11, 2012

Svindel på nätet!

Jag såg en stackars man som hade blivit lurad ute på internet.  (Dagens Rapport)  Han hade alltså  betalat 1500 kronor för att att en "firma" skulle ta bort virus på datorn. Det var bara ett påhitt från dem!
Då och då rapporteras det i media om att folk får ett mail från ett sk säkerhetsföretag som påstår att det finns virus i deras dator. Ibland dyker det upp erbjudanden när man är ute på internet att man gratis kan få en koll. Sorgligt nog finns det alltså bovar där ute bland alla seriösa antivirusföretag. Om nu folk kunde börja förstå att de inte ens behöver betala dyra pengar för att ha ett antivirussystem. Microsoft har ett eget utmärkt system som är helt gratis. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/products/security-essentials  dessutom finns det flera andra bra system som är gratis. Avast och AVG, googla på dem och läs!

Själv använder jag ju Linux och då slipper man pesten med virus o annan skit. Skulle vara kul om någon svindlare ringde hem till mig och påstod att jag har virus i min dator. Först skulle jag fråga i vilken av mina fyra maskiner han menar? Efter detta kunde jag tala om att han är en bluffmakare eftersom alla fyra har Linux!

Godtrogenheten är alldeles för stor i vårt land. Okunskap är källan till mycket ont!
Gå en datorkurs och lär dig grunderna!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate