lördag, december 17, 2011

Jag var inne på systembolaget idag!


Jo, det är sant!  Men,men  bara som bärare, värre var det inte.
Några tankar kom i min skalle just då när jag tittade på alla människor som handlade. Dels att så mycket pengar som läggs på alkoholinköp av så många. Alla sorters människor var där inne och handlade. Snyggt klädda och arbetsklädda hantverkare!  Själv kände jag hur det "smakade" illa i mun mun bara tanken på att tex ta ett glas konjak
. Minns hur det var en gång för länge sedan när jag varit nykter i flera år. Fick för mig att gå till centralens krog i Malmö där jag beställde in in stor stark. Trodde aldrig att jag skulle få i mig den för det smakade så äckligt.
Tyvärr så tvingade jag mig att dricka den sedan blev det Köpenhamn och ännu mer...

Om jag hade varit klok så hade jag lämnat min första öl och gått hem men orsaken till att jag satt där var just att jag inte ville gå hem därför att mitt äktenskap var på upphällningen.
En alkoholist fungerar ju ofta så att när livet eller något annat går  emot en  då riktas ens tankar mot alkoholen. "Det kvittar vad jag gör ingen bryr sig" tänker man i sin konstiga hjärna.

Idag så ser jag bakåt och blir nästan förvånad över att jag aldrig kunde ta tag i alkoholbruket och helt enkelt bara lagt det åt sidan så som jag kunde med min rökning. Drickandet var ju inte ens lustfyllt längre så som det en gång hade varit. OK, jag kunde hålla upp långa tider, ja ibland uppåt 5 år men suget fanns där hela tiden. När så kriser i ens liv uppstod då visste jag redan på förhand hur det skulle sluta.
Idag är det bara som en ond dröm som jag har vaknat från. Dit in i den mardrömmen vill jag aldrig mer.
Tänk om man kunde dela med sig av sina erfarenheter till de som är unga idag. Tyvärr så lyssnar sällan någon ung på de äldres erfarenheter när det gäller sånt här. Alla måste tydligen göra sina egna erfarenheter och då kan det gå mycket illa vilket vi ser omkring oss så fort man går ut på stan!

Ska man bli riktigt fri från sin missbrukarhjärna så måste allt missbruk i ens liv bort, det går tex. inte att fortsätta att röka en massa tobak varje dag osv. Då kommer man alltid att befinna sig i farozonen och ens välbefinnande kommer inte att heller vara på topp.
Tyvärr så ser man fd missbrukare fortfarande röka väldigt mycket och deras själ är fortfarande mycket orolig.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate