torsdag, oktober 06, 2011

Prisskillnad!

Jag har i många år dagligen ätit Lanzo därför att jag har ett bråck i matstrupen. Detta har uppkommit mycket tack vare den extremt rikliga tillverkningen av saltsyra som min kropp alltid producerat. Så länge jag kan minnas har jag alltid haft besvär med min mage. Till slut så hade jag två blödande magsår samtidigt och det var ju inte att leka med. När de läkt och jag genomgick gastroskopi återigen (mycket obehagligt) så konstaterade läkaren att jag sammanlagt har haft sjutton magsår under åren. Ärren syns tydligt på de foton de tog.

Sedan dess har jag alltså ätit det mycket dyra Lanzo. (930 kr förpackningen) Detta innebär att jag innan rabatten utlöses får ut med denna summa på direkten för dessa 98 stycken tabletter. När jag kommit upp i högkostnadsskyddet så övertar samhället kostnaden. Jag själv har inte tänkt så noga på det hela utan knaprat på och mått bra.

Igår när jag telefonledes talade med min läkare så sa han att landstinget hade krävt att läkarna ska skriva ut ett billigare medel och han föreslog att jag skulle testa Omeprazol.
När jag så gick till apoteket och såg priset på 98 tabletter av detta medel så häpnade jag!
Sextioen kronor kostar en förpackning och med rabatt idag gav jag trettioen kronor. Enligt apotekaren så är det i princip samma läkemedel!

Omoprazol tillverkas på Island och bör vara en god affär för dem.
Hur prisskillnaden kan vara så enormt stor mellan likvärdiga preparat är häpnadsväckande.
Om det är på samma sätt med alla läkemedel så finns det ju både för oss enskilda liksom för det svenska samhället jättebelopp att tjäna genom att byta märke på läkemedlet!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate