måndag, augusti 01, 2011

Bögar, flator mfl!

När jag växte upp så var det här fula ord som bara användes som skällsord. Idag är det annorlunda, det har blivit ungefär som när den vanlige "svennen" återerövrade svenska flaggan från den extrema pöbelhögern.

Ord kan förändras det vet  vi från hela språkhistorien. Ordet kåt ändrade betydelse från att från början betytt glad till ett sexuellt ord. Men i och för sig så är det väl ett tillstånd att vara glad om man känner sig kåt eller hur?

Tyvärr är det inte så ofta jag känner mig "glad"! När jag var fjorton så var jag i detta tillstånd hela dygnen och det var jobbigt måste jag erkänna. Idag är det ju tvärtom!

På femtiotalet så smögs det med det mesta som handlade om att vara kåt. Skandalen i mitt lilla samhälle Torshälla var ju om en kille visade sig vara bög, då fick han ta sin pick och pack och flytta till Stockholm och gömma sig där.

Jag hörde aldrig någonsin talas om att en tjej skulle vara homo, det fanns inte på kartan helt enkelt. Var fanns alla dessa tjejer på den tiden? Gifta och fick acceptera att ha en man i sängen fast de drömde om andra kvinnor?

Jag skulle vilja ha berättelser från dessa gömda kvinnor och deras liv i småstaden.

Skriv till mig: boho@spray.se

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate