lördag, juli 09, 2011

Microsoft förändrar!

I natt skrev jag bland annat några rader om Microsoft och deras förändrade attityd. Självklart är jag medveten om att de är inne i ett skede av hårt ansatt konkurrens av andra stora aktörer på internet och de måste förändra sig för att överleva. Google har varit och är en stor vitamininjektion som har betytt oerhört mycket. Jag minns när Google var ett litet obetydligt bolag och jag kom i kontakt med dem tidigt och har varit med på hela deras resa som användare och testare. Ingen annan visste vad det var för något när jag talade om dem. Idag kommer ingen förbi dem!

Inte ens det stora Microsoft som nu knyter ihop sina egna program med andras program på internet tex facebook!
För inte så länge sedan så fanns det sidor hos Microsoft som inte kunde öppnas av oss som använde Linux, de försökte en "fuling" och försökte utestänga oss med andra op-system men så är det inte numera. Jag kan gå in på min gamla hotmail och messenger adress och där finns nu anknytningar till mina andra sidor på internet. Min blogg åker automatiskt in på min Microsoftsida liksom bilder och annat. De har numera släppt till stort gratis utrymme för sådant. Tidigare hade de gränser med lågt utrymme, överskred man gränsen så fick man börja betala.

Microsoft försökte från början att avgiftsbelägga allting man hade . Tex  var det inte stort utrymme på  brevlådan att spara något men numera får man rum med mycket där också.
Konkurrens är bra och det totala monopol som Microsoft höll på att bygga är nu raserat med hjälp av EU, USA:s myndigheter samt aktörer som Google, Facebook osv.

Att vi som kör Linux inte har kunnat bli en motkraft beror bla på att alla nya datorer alltid har varit fullproppade med Microsoftvaror när de säljs, dessutom varken vill eller vågar huvuddelen av det svenska folket ens testa något nytt.

De flesta människor i vårt land vare sig de betraktar sig som borgerliga eller vänster är fostrade till goda sossar där allting är tillrättalagt av antingen staten eller ett stort bolag. Man ska slippa att välja !
Undersökningar visar också att allt för många i vårt land  inte gillar valmöjlighet i vissa frågor. Av någon konstig anledningen är bilen undantagen, där vill verkligen folk välja. Numera kanske det inte är så svårt eftersom alla bilar verkar att vara och se ut som om de tillverkas på samma fabrik?

Ett samhälle där monopolen (statliga eller kapitalistiska) växer fram blir farliga samhällen. Dessutom visar all erfarenhet att den tekniska utvecklingen stannar upp och miljöförstöringen blir värre. (Se östblockets utveckling fram till 1990)!

För 10-15 år sedan hade jag förhoppningar om att de unga skulle bryta denna utveckling och våga stå på egna ben tex i valet av att välja bort Microsoft men jag ser tyvärr ingen ljusning på denna inställning. Nu när så många har mobiler med Linux innanför skalet  (Android) så borde fler få upp ögonen för Linux som system!

Kan telefonen med alla appar fungera så bra så borde ju datorn också kunna fungera utmärkt !
Ubuntu gör ju detta , jag är ju det levande beviset för att det fungerar eftersom jag just nu sitter på Facebook och skriver det här!

PS Jag lägger ut en bild här som visar att Microsoft nu har accepterat verkligheten så som den är!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate