torsdag, juni 09, 2011

Fest i Boliden på 30-talet!






Min far och mor bodde många år i Boliden, en liten gruvby utanför Skellefteå.
I början på trettiotalet drabbades också min far av krisen och gick utan arbete nere i mellansverige.Så fick han ett erbjudande att flytta upp till Västerbotten och Boliden. Eget hus med stor tomt skulle han få bo i och Bolaget ägde naturligtvis allt i denna by, även husen. Men jobb fick han och det var det viktiga.
På den tiden gällde det att flytta dit där det fanns arbete , något annat gällde inte.
Gruvbolaget anordnade fester för sina tjänstemän där allt fanns på bordet. Sprit i mängder eftersom nästan ingen på den tiden drack vin. Av någon konstig anledning var det bara den "fina" överklassen som drack vin till maten, alla nadra skulle dricka öl och brännvin. Kronbrännvin såldes på helliters flaskor och var så starkt som 55%! Suparna på den tiden var på 8 cl så gissa hur de blev efter två supar kron.
Motbok fanns ju för männen men alla stora firmor kunde i praktiken köpa hur mycket som helst. Gissa om dessa bjudfester var populära.Det här är ett tidsdokument från en svunnen tid från min födelseort vilken jag konstig nog kommer ihåg så mycket från trots att jag var sju år när vi flyttade ner till mellansverige och Torshälla. Jag kan minnas de stora ångloken som drog kanske hundra malmvagnar, jag minns sligen som låg överallt. Lukten från den var speciell och stack lite i näsan. Gengasbilar minns jag också, stora Volvotaxi från Skellefteå kom med besökare ibland och vi ungar rantade efter och tittade stort på de välklädda som kom söderifrån. en gång kom tom, Per-Albin och i pappas gamla album sitter ett foto av Sveriges dåvarande statsminister.Grannen hetter Nygren och de hade gris på tomten. Många drygade ut maten på detta sätt under dessa år. Ett nöje för oss barn var att titta på när griskultingarna skulle bada i ett stort kar, jösses så de skrek.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate