fredag, juni 03, 2011

Exemplets makt!

När jag "predikade" Maos lära i början på sjuttiotalet så fanns det en sak som slog mig idag. Vi kom många gånger fram till hans ord om "exemplets makt" , vi skulle föregå med gott exempel inför andra människor.


När jag stod i min affär idag så hade jag en dam framför mig som bara kastade upp sina varor på bandet utan hänsyn till hur streckkoden hamnade. Hon tog inte bort sin korg utan lät den stå kvar så jag fick ta bort den. Damen orkade inte ens lägga skiljepinnen på bandet!
Hon har säkerligen uppfostrat ev. barn till att bli den sortens medborgare som låter andra sköta det som hon skulle ha gjort.
Där har vi i ett nötskal all nedskräpning i naturen och all annan hänsynslöshet som vi ser idag.

Mao hade fel i det mesta men i denna fråga så var han klockren!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate