tisdag, maj 31, 2011

Dagens mest korkade inlägg!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ett-hot-mot-bade-systembolaget-och-halsan_6208927.svd

I debatten om den sk gårdsförsäljningen av vin från Sveriges få vinbönder så skriver Birgitta Rydberg (FP) så korkat !

Ohederligt och snudd på fundamentalism.  Sveriges folk är i hennes ögon en skock törstiga alkoholister som måste följa de regler stat och Systembolag ställer upp.
Nu när några vinbönder som har vinstockar och producerar några skvättar vin i jämförelse med kontinentens vinbönder vill kunna sälja en och annan flaska ute på landet till besökarna så är det enligt Rydberg ett fördärv. Ja, ett hot mot hälsan, säger hon. Dessutom tror hon enfaldigt att det skulle vara ett hot mot Systembolaget. Sånt nonsens!
Dagens alkoholister kommer även i fortsättningen att handla på det generösa "bolaget" med billigt vin och öl. Inte kommer de att åka ner till Skåne för att handla en flaska dyrt vin på en gård. För det kommer inte att säljas billigt lankvin där inte.

Jag har rest i många vinländer och besökt stora vingårdar. Generellt så ligger deras vinpriser inte särskilt billigt men det kan vara kul för den besökande att ta med sig hem en flaska.

Rydberg slänger sig med siffor från någon utredning där det påstås att antalet dödsfall skulle öka om bönder fick öppna en vinbutik.
När jag som nykter alkoholist läser sånt här tjafs från  byråkraterna så inser jag återigen att de vet inte vad de talar om!
Politiskt kan inte Rydberg vara liberal och lita på den enskildas insikter och klokhet, nej hon företräder en klassisk socialdemokratisk syn där statsmakten ska bestämma i allt över oss människor.
Samtidigt pekar de ut oss som ett mindre vetande folk i jämförelse med övriga Europa!

Våra systembolag på vad sätt bidrar de till att det skulle vara färre alkoholister här mot andra länder?
När jag drack så köpte jag allt hos systembolaget och inte bidrog de på något sätt till att jag drack mindre.
När jag arbetade just på Systembolaget och sålde till alkoholister så nekade man dem när de var uppenbart berusade men vi sa åt dem att gå ut och lufta på sig och komma igen. Efter ett par timmar så var de på plats igen och var då tillräckligt nyktra för att få handla. Eller så hade de chansat och gått till ett annat "bolag". Som alla vet så finns det i våra stora städer många att välja på!


Med sådana politiker som Birgitta Rydberg (FP) så är jag inte ett dugg förvånad över att detta parti verkar att gå emot sotdöden med sämre siffror år för år.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Bra skrivet! Det går inte att komma ifrån att alkoholen bidrar till stora problem i vårt samhälle. Men personligen tror jag inte att Systembolaget bidrar till så mycket mindre problem. Fabricerade uppgifter om ökade våldtäkter, misshandel och tom. dödsfall (mord) om vi rubbar på Systembolagets existens går åtminstone inte jag på .

Med vänliga hälsningar

Peder Molin

hogrelius sa...

Tack ska du! Ibland tycker jag att vi lever i ett land där alldeles för många sätter på sig skygglappar i tron att det ska hjälpa mot de faror som alltid finns i ett samhälle. Vinprovning är intressant och ger många människor ett trevligt nöje. Det där att då stänga ner så många möjligheter för flertalet bara för att en viss kategori individer inte klarar av tex att dricka med måtta har aldrig hjälpt någon.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate