lördag, april 16, 2011

Med morbror var det bra idag!

Underverket har skett, min gamla morbror var på benen och knallade omkring i korridoren på sjukhuset.
Såg mig på långt håll och sken upp i ett brett leende, det värmde må ni tro.
Sen gick vi in på hans rum och då hade han en önskan och det var att hjälpa honom att fila av lite förhårdnader på fötterna. Sagt och gjort, detta utfördes till belåtenhet. Det var mycket längesedan jag jobbade som sjukvårdsbiträde och vårdbiträde men förbaske mig att takterna sitter i fortfarande.


Nu är jag helt övertygad om att han får komma hem redan på måndag. Ska bli skönt för honom att komma in i de vanliga rutinerna, han tycker det är jobbigt att vara på sjukan!
Personalen är jättebra mot både honom och mig, snälla trevliga människor men jag märker att de får slita.
Känner ju igen miljön för det ser ut ungefär som det gjorde på Värnhems sjukhus när jag arbetade där mellan 1980-87.


Men, vi hade fler patienter på färre personal! I Malmö var det tuffa bud som gällde inom vården, ja helt omänskligt. Med urusel betalning på den tiden. 1980 började jag med 3500 i lön. Även om priser och hyror var annorlunda så var det en skitlön. Idag har de ca 20.000 i månaden Höjningarna har kommit under den borgerliga regeringen då de fått rejäla lyft mot vad vi fick. Låg lön och max 2% lönehöjning kunde ju inte ge något. Ibland efter löneökning så blev det kvar kanske 50 efter skatten.
Nu får till och med sjukhuspersonalen skattelättnader och det har ju inte varit lite heller!


Vi som jobbade inom sjukvården eller annan kommunal tjänst så som jag gjorde i tjugo år har ju erfarenhet av hur illa det var när kommunal tog hänsyn till att det satt en sk "arbetarregering" vid makten.


Aja baja till rejäla lönelyft, det var bara till 1 maj och till valen man lovade andra bullar. Dessa bullar var dåligt jästa och föll ihop och blev ingenting när de skulle serveras!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate