fredag, februari 18, 2011

Välgörande ord om Ingmar Bergman

Harriet Andersson och Bergman blev ett par i samband med "Sommaren 


med Monika". Harriet var då förlovad med Per Oscarsson, och Bergman var


 gift med Gun Grut.



- Det var lite underligt, du vet att han var fjorton år äldre och jag var rätt
 naiv när jag var 20 år. Han var ju bestämmande, men det var klart att


 jag kunde säga ifrån hemma.



"Jävligt svartsjuk"

När Bergman blev regissör på Malmö Stadsteater fick Harriet ändå snällt följa
med.

- För att han skulle hålla ögonen på mig. Han var jävligt svartsjuk, det var


 han ju på alla. Det var inte så jävla pruttmuntert när jag tänker tillbaka på


 det.



När en hel värld vill komplicera Bergman och hans ångest, då vill Harriet


 närmast avdramatisera. Skippa analyserna.

- Det är klart att jag tar honom på allvar. Men någonstans tänker man att



 den där mannen levde jag faktiskt med i tre år.





"Det var inte så jävla pruttmuntert" säger Harriet Andersson idag om sitt liv

 ihop med den store Bergman.

Rätt så skönt att slippa höra alla högdragna ord om den store filmskaparen!

Ofta finns det en tendens att höja människor till skyarna när de inte lever

 längre och det ger en osann bild av individen.Varför ska man försköna?

Alla är ju av kött och blod med fördelar och nackdelar, det är ju detta som

 gör oss till levande människor!


Något många borde tänka på är att säga det de vill medan en människa 

lever och inte spara orden till begravningen.

Harriet Andersson  uttrycker något mänskligt fint med sina ord om Ingmar

 Bergman!


Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate