tisdag, februari 01, 2011

Stackars Israeliska ungdomar!

http://svt.se/2.149969/1.2300481/

Yoav Shamir fick sin film Defamation  visad ikväll på svt 1, en oerhört stark film av den Israeliska filmaren!

Det fanns så mycket i den som man skulle kunna tala om men jag ska uppehålla mig med den grupp skolelever som han också följde på en resa till Polen och de kz-läger som finns kvar att besöka.
Dessa unga var fostrade från barnsben med att betrakta andra länder som onda. I deras föreställningsvärld så var folk överallt antisemiter fortfarande. De försökte tala med tre äldre polska män men språkförbistringen gjorde att de inte förstod varandra. Flickorna sa på fullt allvar att männen hade sagt fula saker om dem men fotografen försökte tala om för dem att så var inte fallet. Flickorna hade sin bild klar för sig, männen var antisemiter och de soldater ur Polska armen som de hade sett var som nazisoldater.
Fostrar man sina ungdomar på detta sättet så är det inte underligt att  staten Israel kan idka anfallskrig och förtryck mot andra under så många år utan att den stora massan protesterar.


När jag såg det här så blir jag än mer pessimistisk om det överhuvudtaget kan bli fred i mellanöstern. Jag tror helt enkelt inte att flertalet i Israel vill ha fred, de lever i det förgångna och det finns bara krig och elände i deras själar. Även de unga, tyvärr! Det var hemskt att se och höra dessa "sanningar"!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate