söndag, januari 09, 2011

Jag har alltid haft svårt för att sova!

I många år arbetade jag skift, började redan som sjuttonåring med dispans. Gick något som då kallades vändskift. Började natten kl 22-06.00. Sedan gick man hem och sov för att börja igen kl 14.00 till 22.00.
Pust , sen skulle man upp igen till skiftet klockan 06.00-14.00. Det gällde att kunna sova bra mellan dessa pass.

Så här arbetade jag i nio år och hann med att gifta mig och få barn och så lite sömn mellan passen så jag trodde att jag skulle avlida . Barn blir sjuka och gråter och de kan inte veta att pappa ska till jobbet snart och måste sova. Byggde hus också i den här perioden av livet. Där bor för övrigt en dotter till mig kvar.
Efter dessa nio år med vändskift så fick jag börja vanligt sk fyrskift vilket innebar att man gjorde tre pass av varje tidsrymd innan man fick ledigt tre dagar.
Då började jag sova dåligt, det blev ett par timmar ibland bara . Sjukskriven redan i trettioårsålder  för svåra sömnbesvär.

Blev någorlunda bättre men då var det dags igen för skiftet. När man blir sådär slut så går det ut över resten av livet också. Det blir grinigt helt enkelt och mitt äktenskap gick i krasch och det är nog rätt så typiskt sådant. Man orkar inte med konflikter helt enkelt. Jag sov bäst efter att ha druckit vin och öl men det är en farlig väg att gå och den tillråder jag verkligen ingen.

Jag har resten av mitt liv hankat mig fram med dålig sömn. Jag sov så dåligt på nätterna och då hade jag dagarbetat länge nere i Malmö inom vården men det hjälpte inte.
Då gjorde jag misstaget att söka natt jobb. Resonerade som så att jag ändå inte sov på natten.

Det var ett ytterst dåligt val skulle det visa sig. Sov några timmar bara efter nattpasssen och höll på så i tre år.
Då kom min hälsa att säga ifrån med magont och flera magsår.

Idag när jag skulle kunna få sova lugnt och fint så är det lika svårt som förr.
Sover inte många timmar per dygn. Ibland när jag lägger mig typ klockan tre så vaknar jag redan klockan sex igen och känner mig helt vaken.  Jag går inte upp utan ligger kvar och lyssnar på radio då till det börjar suga i magen efter frukost.

Ja vad finns att göra?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate