måndag, januari 03, 2011

Hur blev pensionen Elise Claeson?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sluta-politisera-den-lilla-varlden_5842887.svd

2009 arbetade 767.000 kvinnor deltid. Så har det varit så länge jag minns och de flesta gör det frivilligt fortfarande för att hinna med barn och hem.
Valet görs också därför att även om mannen vill så tjänar han ofta mest och då skulle ekonomin bli lidande för familjen om han valde deltid. Eller , hemska tanke, vara hemma ett par år med barnen.

Jag har varit pionjär på detta område som man men också hamnat i trångmål på många sätt. När jag tex. arbetade på systembolaget och begärde sex timmars arbetsdag så slutade det i mobbing. Trots att jag betalade med avdrag på lönen så ansåg chefen att jag skulle bort till varje pris.(Han fejkade brist på lagret bla och hela personalen tvingades kvar en gång i månaden på lördagen för att räkna flaskor)
Började arbeta inom sjukvården istället på deltid samt var hemma med barnen i två år.

Sammanlagt så har jag arbetat mer eller mindre på deltid i tjugo år åt Malmö stad.
När kvinnor väljer deltid och har  en man som tjänar  mycket mer så fungerar deras ekonomi. Så var det för oss också men skillnaden var att min hustru var den som tjänade nästan dubbelt så mycket mot mig.

Alltså allt bygger på att denna tvåsamhet ska hålla livet ut!
Idag så kommer även skilsmässor högre upp i åldrarna och då märker kvinnan (mannen) problemet som Elise Claeson inte ens vidrör. Pensionen!

Den pension som den vilken har deltidsarbetat får ut är mycket liten mot den som  den heltidsarbetande fd mannen (hustrun) får ut.

Så länge äktenskapet består så finns inte problemet men vid en skilsmässa så uppstår det en skriande skillnad. Orättvisa?
Vem möjliggjorde karriär för den med hög lön? Maten på bordet, barnen hämtade från dagis i alla år, tvätten klar osv.

I USA har man kvar att vid en skilsmässa under dessa förhållanden så får den med bättre ekonomi betala understöd till den andre partnern från äktenskapet. Vi i Sverige har haft en sådan lagstiftning tidigare men i jämlikhetens namn togs den bort för x antal år sedan. Rättvist?


Nästa stora reform borde vara sex timmars arbetsdag för småbarnsföräldrar med bibehållen lön där staten betalar skillnaden. Men idag finns det inget parti som ställer upp på detta,nej , nu ska alla arbeta mer och längre.Helst till man stupar på jobbet i hjärtsvikt!
 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate