torsdag, december 02, 2010

Säpos dokument om mig!

Historien bakom säpo-dokumenten som jag la ut!


2 december kl. 16:45
De dokument jag har i min ägo fick jag i min hand efter att säpo pga av ny lagstifning var tvungen att överlämna dem till Riksarkivet.
De rör åren från början av sjuttiotalet fram till ca 1977. Flyttade till Malmö 1978 och fortsatte mitt politiska arbete där för SKP sedemera SOL-Solidaritetspartiet.
Vi la ju ner det odemokratiska skp och bildade ett nytt parti på demokratisk grund.  Jag satt dessutom  i Folket i Bilds styrelse nationellt men efter en kontrovers angående synsättet på Pol -Pot så avgick jag och lämnade denna rörelse för gott.Fib (läs Myrdal)hävdade rätten för Pol-pot regimen att styra och ville ej godkänna en publicering om dödandet i landet som vi trots allt publicerade. Redaktören fick gå och då gick jag med.
Trots detta så fortsatte säpo att övervaka mig i åratal och vägrade så sent som 2008 att låta mig se de dokument som finns från 1978 och framåt.
Det var i Malmö som jag nekades vissa arbeten där jag var självklar för anställning enligt dessa arbetsgivare.
"Någon " la sig i och en chef sa som det var. "Jag får inte anställa dig"!


Jag är helt säker på att det i säpos papper finns uppgifter om det här och då vet staten att det blir stämmning av med skadestånd till mig. Detta vill de undvika eftersom jag tyvärr inte är ensam i detta land att blivit behandlad på detta sätt.
Under hela denna tid satt så gott som alltid socialdemokratiska regeringar och jag har i brev från tex Laila Freivalds blivit nekad insyn. Det lustiga var att Säpo året efter gav mig tillstånd. Sosseregeringen var alltså värre än säpo!
Här har ni svaret varför jag misstror den sk arbetarrörelsens sätt att sköta dessa affärer. Norges socialdemokrater har varit totalt annorlunda mycket tidigt,de öppnade upp alla dokument och rensade hela byken offentligt. Detta mäktade aldrig vår sosseregering med!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate