fredag, december 24, 2010

Kvinnor kan?

Glad jul till alla idag!


Men jag höll på att bli lite irriterad när jag slog på radions P1 och deras återutsändning av gårdagens julsnack av enbart kvinnor i studion.
Det är övre medelklassens kvinnor som talar om barn,jul,män osv.
En kvinna säger om sin medelålders man att hon givit upp hoppet om honom och inriktar sig på sönerna som kan göra rent en toa osv.

Det låter ju som om kvinnorna som inte är så gamla lever ihop med män som inte delar på livet och de sk bördor som finns.

Jag är ledsen att de tydligen är ihop med män som inte har fått lära sig av sina föräldrar att sköta ett hem med allt vad det betyder.
Nu är det ju också så att det finns många kvinnor som inte heller klarar av dagens hushållsarbete på ett bra sätt.
När jag kom ner i tvättstugan  så hade en yngre kvinna före mig inte förmått att tömma luddlådan i tumlaren,lämnat grejor kvar i tvättmaskinen ,tvättmedel  satt fast i maskinen osv. Inte en särskilt ovanlig företeelse i dagens samhälle.
När jag arbetade inom hemtjänsten så stötte jag på många yngre kvinnor som inte ens kunde koka ett ägg eller gröt.
När jag rensade sill så kräktes en ung tjej för hon hade aldrig sett något så äckligt förut.

Mangla tvätt var jag ensam om att göra, allt åkte i tumlaren!
Så där skulle jag kunna hålla på att räkna upp olika saker om yngre som jag stött på så dessa kvinnor i radion ska nog inte heller tro att alla män är som deras.


Vi är olika och kan olika saker och jämlikhet är inte att i detalj dela på allt för jämnan. Ofta kommer man fram till en förnuftig fördelning över vad man är bra på.

Det har på senaste tiden kommit en gnällig ton i debatten från kvinnor mot män.
Visst finns det många ting att rätta till fortfarande bla löneskillnader och än värre hur läkare ofta behandlar kvinnor på ett sämre sätt vid sjukdom.

Tyvärr har det för ofta hänt att sjukvården missar kvinnor med en hjärtinfarkt på gång eftersom kvinnor uppvisar andra symptom än män.


Att kvinnor i sin kaxighet numera ofta tar efter männens sämsta sidor i tron att det är jämlikhet  (fylla,dåligt språk,tuffhet) är bara att beklaga.

I några dagar har kvinnor "kommit ut" med hur illa de har blivit behandlade av män under årens lopp när det gäller det sexuella. Twittrandet har slagit nya rekord och det finns ingen hejd på eländet.
Varför har man inte sagt NEJ , man är väl för f-n två om att dansa tango?


Komma tio år efteråt och säga usch vad dåligt det här var inger inte några bättre tankar hos mig. All skuld ska läggas på männen och det känns så fel.
Kvinnor som framställer sig som offer och viljelösa dockor är ju förfärligt med tanke på den debatt kvinnor försökt att föra om jämlikhet i så många år.

Var är lärdomarna från 60-70 talets kvinnorörelse?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate