fredag, december 03, 2010

Att man vill fördumma sig själv?

Ikväll hade tv1 på spåret , ett frågeprogram som både är roligt och lärorikt. Sedan kom Skavlan med ett fantastiskt program med Herman Lindqvist, Raine Gustavsson, Fredrik Lindströn,Henrik Schyffert,Linn Skåber och Molly Nutley. För den mycket fina musiken på slutet stod Marina and the Diamonds.
(I'm not a robot)

Alla hade något vettigt att komma med . Intressant var att höra Herman berätta om när han var fånge hos de röda Khmererna i Kambodja under PolPot. Hela programmet var lärorikt och mycket skojigt också.

Kombinationen med både allvar och skoj passar mig bra, klarar inte av rent ytliga program som idol och annat per koncept från USA.
Människor som bara tittar på sådant fördummar sig själv i längden men tyvärr vill de inte förstå detta.

Det finns en rät linje med antikultur hos en del av befolkningen, de som aldrig läser en god bok eller lyssnar på musik annat än lättsmält med texter som är totalt intetsägande. Ofta vet de inte heller så mycket om vare sig politik,litteratur,teater,opera eller vad som tilldrar sig politiskt här och i omvärlden.

Förr när jag var  politiskt aktiv så följde man Maos råd att gå ut bland folket som en lärare.När jag befann mig på vissa arbetsplatser så var det bara snack om de mest ytliga ting och till slut så orkar man inte att sitta i ett gäng med totalt okunniga människor som inte ens visste var Afghanistan låg . Då gick jag och min enda manliga arbetskamrat och satte oss för oss själv och talade om sånt vi var intresserade av.(Tack Rolf Björnsson i Malmö för alla fina stunder)

Javisst är det så överklassen ofta har betraktat delar av arbetarklassen, inget gemensamt ens att tala om.
Inga gemensamma intressen alls. Inte ens matvanor som sammanfaller.Inte vill jag sitta på någon otäck McD och slaska i mig totalt onyttig mat. Jag är inte intresserad av dansbandsmusik eller liknande för mig skräpmusik.

Skräpkultur,skräpmat,röka,bälga öl och skråla är inget för mig alls även om jag försökte att vara "folklig" under många år.
Hur många "fester" har jag inte varit på där jag vantrivts pga av sällskapet och allt skit omkring bara för att försöka vara en "vanlig" Svensson?

Det mesta som alla reklamkanaler sänder på tv är skräpkultur utan bestående värde. Varför offra sin dyrbara tid på sånt hjärntvättande elände och fördumma sig själv?

Därför var förra veckans tittarsiffror från TV1 och På spåret fina. Över två miljoner tittare. Än finns det hopp.

1 kommentar:

Anna Högrelius sa...

Och jag tycker att det är förolämpande att du drar alla som tittar på Idol över en kam. Ibland måste man få titta på program som inte bara innehåller "väsentlig" information och dylikt. Idol är ett familjeprogram som är till för att underhålla, och det är precis vad det gör. Sen kan du dra det ännu längre men i slutänden handlar det om att man en fredagskväll vill kunna njuta av underhållning. Jag är en smart kvinna som följer nyheterna och andra samhällsprogram men älskar likförbannat att sitta och njuta av bra musik en fredag.

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate