söndag, december 12, 2010

Anna Hogrelius (Högrelius)



Jag hade en släkting vid namn Anna Högrelius, hon var min farfars syster. I unga år träffade hon en man i Finland som hette Bruno Svendelin. De fick en dotter som heter Barbro Jurvelius.
Se på denna sida Kyrkpressen 2007 Feb 5 :http://www.kyrkpressen.fi/content/view/362/947/  (Obs,denna länk fungerar inte längre,de har tagit bort länken till denna sida )

Där finns ett reportage om denna vår släkt och vissa uppgifter där var helt okända för oss. Bild finns också på pappas faster Anna och kusinen Barbro Jurvelius.

Under åren har jag sökt och hittat släkten Hogrelius i USA men då har det ibland dykit upp uppgifter om att Anna Högrelius var USA-medborgare och besökte Göteborg med en flicka på tre år i sällskap.

Igår så hittade jag gravstenen som finns i USA med blott en ca 30 år gammal Anna  begravd.

Med andra ord så fanns det två olika Annor födda på 1800-talet. En i USA som dog ung och en i Finland som blev gammal. Det som vi inte visste var att Anna från Finland åter sökte sig till Sverige efter att hennes man avlidit. Där arbetade hon, enligt vad det står i tidningen Kyrkpressen!

Min far visste inget om detta någonsin vad jag vet, faster Anna tog alltså ingen kontakt med sina släktingar i Sverige.

Min dotter heter också Anna  Högrelius!  Historien upprepar sig men frågan kvarstår fortfarande , vem var Anna Högrelius I USA?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate