söndag, november 21, 2010

Cajsa-Stina Åkerström

Just nu la jag från mig boken om Fred Åkerström som dottern har skrivit. De första kapitlen gav mig fasa över vad denna lilla flicka fick genomlida. Jag visste ju att Fred under hela sitt liv drack för mycket. I Eskilstuna föll han av stolen när han spelade på puben.Människor som dricker för mycket ställer till ett elände för alla i deras omgivning.

När man får insyn i Freds uppväxt så börjar man se mönstret. Hårda ord och hugg följde honom under hela uppväxten vilket kom att prägla honom under resten av livet. Hans hårdhet mot sin dotter som levde i skräck för honom var något som han nog kanske inte ens begrep själv. Spriten spelar stor roll hela tiden med alla de vredesutbrott och andra alkoholrelaterade händelser vilka utspelar sig alltid hos alkoholister.

Slutet för Fred Åkerströms liv är förfärligt. Cajsa-Stina ser en slocknad blick i sin fars   ögon. Troligtvis åt han massor med lugnande medicin ihop med alkohol. Hennes beskrivning stämmer så väl in på detta och ett faktum är ju att när de tog sig in i hans lägenhet så fanns där massor med burkar och recept.

Cajsa-Stina har lärt av sin fars liv bland annat att aldrig dricka alkohol. Ett mycket klokt beslut som många andra skulle behöva ta med tanke på vad generna för över för arvsanlag.

När jag såg denna fina artist hos Skavlan så såg jag en mycket fin människa med en utstrålning som jag inte riktigt förstod då men efter att ha läst boken så begriper jag vad jag upplevde.

Människor som har fått en uppväxt med ickekärlek har lättare än andra att fastna i missbruk och denna bok är en lärobok i denna kunskap! Tack Cajsa-Stina att du lät oss läsa denna berättelse!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate