söndag, oktober 10, 2010

Ikväll grät jag framför min tv!

"Mördare okänd
Brittisk deckare om ouppklarade mordfall. Kalla spår blir heta när Peter Boyd (Trevor Eve) och hans team granskar olösta brott. Del 5 av 5: Pietá. I samband med en vägolycka hittas ett DNA-spår som leder tillbaka till ett fruktansvärt mord som ägde rum under 90-talets krig i Bosnien. Boyd, som själv utredde massgravar i Bosnien, är nu på jakt efter en grupp krigsförbrytare som lever och arbetar i Storbritannien."

Kvällens avsnitt av "mördare okänd" är det mest otäcka jag har sett. Så förtvivlat realistiskt.
När man tar upp händelser som ligger så nära i tiden så slår det till så hårt i ens sinne. Morden ute i skogarna av civila och dessa jävla soldater som utförde denna "etniska" rensning.
Det går över mitt förstånd att ett folk som levat i fred under Tito i så många år kan utföra något så hemskt mot forna grannar .
Det är inte så ofta jag gråter framför min tv, jag brukar rationellt avfärda film som just bara film men ikväll gick det inte att hålla tillbaka känslorna.
Vetskapen  att många krigsförbrytare forfarande är på fri fot stör mig ! De ska jagas ända fram tills de åker fast. Hur många finns gömda i Sverige under falska namn?

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate