lördag, juli 03, 2010

Rått klimat i Malmö

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ett-finger-som-tack-for-livet_4944845.svd

Nu när du  har läst Göran Skyttes kolumn i Svd så inser du på en gång att det är inte vädret som avhandlas. Även om vi uppifrån landet finner att vädret är rått och blåsigt på ett sätt som vi inte var vana vid. Jag bodde i Malmö i 26 år och tror till skillnad mot Skytte att det han beskriver är specifikt för just denna stad.

När vi kom ner 1978 så hade jag ett liv bakom mig med deltagande i många demonstrationer både i Eskilstuna och Stockholm.
Första gången vi gick med i en demonstration i Malmö så möttes vi av ett hat som jag aldrig hade sett tidigare. Särskilt lite överåriga män stod och skrek okvädningar mot oss med hat i blicken. Unga raggare med USA-flaggor, särskilt sydstatsflaggor, förföljde oss med hot och hög rockmusik.

När jag stod och samlade in pengar till Afghanistanhjälpen mitt under Sovjets bombningar av landet så hörde jag en man skrika nazze åt mig. Han var Transports ordförande tillika medlem i kommunisterna. Så hade jag aldrig blivit behandlad tidigare där jag bott och kände stark olust.

Jag arbetade på systembolaget och ville använda min lagliga rätt till att gå ner till sex timmars arbetsdag vilken jag betalade ur egen ficka. Min chef bara tittade på mig och sa åt mig att jag kunde lika gärna sluta, "jag har ingen nytta av dig" sa han. Men jag fick genom styrelsen i Stockholm "tillstånd" till detta "unika" inom bolaget. Chefen slutade tala med mig samt satte igång rena mobbingen mot mig med allt från sk brist på lagret till allmänt förtal.  Detta beteende och hårdhet trodde jag inte var möjligt men se i Malmö gick det bra.

Många av dess innevånare har en burdus inställning till andra människor, Göran Holm i Vellinge är urtypen för hur  många sätter egoismen i högsätet.
Malmös politiker skiljer sig i många stycken från övriga landets politiker. SSU är i stort sätt som vilka kommunister som helst och "de riktiga" kommunisterna är oerhört extrema.
Att just Sverigedemokraterna är stora i Malmö är ingen tillfällighet, de har flera mandat i fullmäktige. Deras synsätt på andra människor och deras lösningar på tex invandrarnas problem, "ut med dem" sitter bra bland många Malmöbor.

Jag arbetade bland kvinnor i de flesta år åt Malmö stad och så mycket jag fick höra från dem om deras män . Könsrollerna satt som cement runt deras halsar.
Gammalmodiga män som inte ens kunde sätta på en kopp te åt sin hustru efter hennes tiotimmarspass på sjukhuset.

Det jag skriver om Malmö kan ses som en svartmålning men jag har många negativa upplevelser vilket ledde till att jag inte stod ut med att bo kvar där. Att bo i Stockholm sedan exakt sex år är för mig en befrielse. Inget av det negativa som jag upplevde där nere har jag stött på här. Till och med sjukvården är tillgänglig på ett mycket bättre sätt än vad jag någonsin upplevde i Malmö. Glömmer aldrig när jag hade ett gallstensanfall och fick vänta från halv åtta på morgonen till halv två på natten innan jag fick inläggning och smärtlindring!

Göran Skytte, du får söka svaren i den mentalitet som finns i Malmö !
Det finns en teori att ett folk som blir ockuperat av främmande makt (Svenskarna) mentalt blir drabbade i negativ riktning!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate