söndag, maj 23, 2010

Ska lärare kunna mer än eleverna?

Jag hamnade i en minidebatt om skolan och elevernas kunskap kontra lärarnas kunskaper.
En rektor för en större skola i södra Sverige hävdade bestämt att det inte var så viktigt att lärarna kunde mer än eleverna. Andra instämde med honom men ansåg att det åtminstone måste vara så att en lärare skulle kunna vägleda sina elever till mer kunskap.
Läraren måste ha verktygen så att han kan hjälpa eleven till att finna det han söker sa de.
För mig är detta inte så som det ska.  När jag som lärare inom IT får frågan från mina elever om väsentligheter angående internet eller datorn så måste jag f-b mig kunna svara på deras frågor samt visa vad man ska göra.
Hur skulle det se ut om jag skulle säga att jag kan inte det här men jag ska hjälpa dig att söka efter denna kunskap.
Som lärare så måste man väl ligga steget före sina elever i de ämnen man ska undervisa i ?
Den princip de här lärarna följer i sina skolor är för mig en del av förklaringen till den dåliga skola som växte fram under socialdemokratin tidigare.
Hemskt om vi skulle få tillbaka denna typ av skola!
Tänk efter på vad och vilka  du röstar på i höst!

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate