lördag, april 10, 2010

Gunnar Ohrlander avliden

När Folkpartiet i Eskilstuna bad mig att gå ur partiet därför att de ansåg mig för vänstervriden så hade jag sedan en tid börjat läsa Dr Gormander. Denne doktor var alltså Gunnar Ohrlander med egen mottagning på spalterna. Tidningen Tidsignal blev mitt husorgan en tid och där skrev denne vasse skribent som inte var rädd för något.
Pennan var hans vapen och han var verkligen skicklig med detta vapen.

Längre fram så blev vi partikamrater i kfml-skp.
Jag har ett minne av Gunnar som ofta har återkommit i mitt minne därför att det var så typiskt för honom.
SKP-Eskilstuna hade ordnat ett möte om arbetsmiljön på arbetsplatserna , i samma veva hade partiet (Gunnar) givit ut en skrift i denna fråga. En synnerligen viktig fråga för de arbetande. På mötet så infann sig stadens avgrundsvänster (kfmlR) och hade väl tänkt sig häckla sönder Gunnars föredrag. R-arna tyckte ju att arbetsmiljöfrågor var småborgeligt trams och satt och fnittrade i bänkarna. Gunnar avbryter då sin föreläsning och vänder sig till en flicka (R) vilken garvade mest och pekar på henne och säger ":Du är säkert barn till någon direktör och tycker att det här med arbetsmiljö är larvigt men var nu  tyst  eller gå ut."

Vi som visste vem hon var fick oss ett gott skratt därför att hon var dotter till Volvo-Bm direktören i staden!

När vi la ner SKP och bildade ett nytt demokratiskt parti och tog avstånd från Lenin-Stalin-Mao så valde Gunnar att fortsätta sitt arbete just inom Solidaritets-partiet.
Han satt i vår partistyrelse och han drev på om att vår skola inte var bra. Han talade många gånger om "flumskolan" och jag hade förmånen att kunna intervjua honom i en direktsändning över Alternativradion i Malmö där han fick utveckla sina tankar om  skolan.
Han såg på ett tidigt stadium vart skolan var på väg i vårt land.

Gunnar fick sparken i olika omgångar från Aftonbladet  men det är i mina ögon bara en heder!
Senast var det Åsa Linderborg som kickade honom och det är bara en fjäder i hatten!

Nu är hans vassa penna borta men hans böcker och skrifter finns kvar.

Så är det med de vilka skapar något av beständigt värde, de dör aldrig!

Läs gärna Stefan Lindgrens blogg om Gunnar! Länk här nedan!


http://stefanlindgren.blogspot.com/2010/04/gunnar-ohralnder-dod.html 

1 kommentar:

Anonym sa...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate