fredag, februari 19, 2010

Stasi och svenska myndigheternas hemligstämpel!

Det satt långt inne innan SÄPO och framförallt den socialdemokratiska regeringen lät mig få tillgång till de akter de hade om mig. Man kan tycka att en liten kugge som undertecknad vore ointressant men ett faktum är att SÄPO (kanske IB) hade koll på allting vad jag hade för aktiviteter  på den vänstra sidan inom politiken. Fortfarande efter alla år så har jag inte fått tillgång till de akter som rör mig under åren 1978 och därefter! Åren innan uppvisar bara trams: Högrelius skriver insändare, åker till Kina osv. Allt fullt legalt.
Inte ett ord om de hemska anklagelser som var i svang från min tid på Nyby Bruk och den gassmäll i kallvalsen vilken höll på att kosta människoliv! Påståenden om att jag hade varit där kom någonstans ifrån men var falska. Vad skrev SÄPO om detta månne?
Hur mycket var SÄPO involverade i splittringen av vänstern under dessa år ,jag tänker bla på hur kfml(r) uppstod med mycket pengar till tidningar och dyra affischer vilka fanns över hela Sverige.R-arna var den största faktorn till att försöka krossa SKP. Några ledande i deras parti har säkert varit inskickade av SÄPO för att "elda" på motsättningarna ,deras metoder är ju idag väl kända.

Därför är det extra intressant att få veta att Säpo idag nekar forskare att titta in i arkiven som kommer från DDR:s STASI. Vad är de rädda för? Ska dessa arkiv över svenskar som samarbetade med  forna öst-tyska säkerhetstjänsten kunna avslöja något de vill gömma undan från offentligheten?
Eftersom även den borgliga regeringen tycks vilja stänga dessa arkiv så kan man verkligen börja undra över vad de vill gömma undan.
Att ledande socialdemokrater åkte som skottspolar till DDR liksom vänsterpartiets ledning, detta är ju inget okänt. Däremot har det kommit fram att skolöverstyrelsen samt fack och medlemmar  gärna åkte på studieresor dit ner och prisade deras "förnämliga" skola när de kom hem.Vad finns mer att få veta?

Läs gärna vad DN och Svd skriver i denna fråga:http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sapo-vill-inte-ge-oss-sanningen_4290767.svd

http://www.dn.se/nyheter/politik/fp-krav-stasinamn-maste-slappas-1.1048705

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

SiteMeter

Twingly Blog Search hogrelius Search results for “hogrelius”

Annonser

Anpassad sökning
<

Translate